مشاوره و پشتیبانی

بهترین روش برای تدریس خصوصی ریاضی

بهترین روش برای تدریس خصوصی ریاضی

 

تدریس خصوصی ریاضی یکی از پر طرفدار ترین و مهمترین بخش های تدریس خصوصی محسوب می شود. این که چرا ریاضی برای دانش آموزان سخت است خود یک معمایی است که سیستم آموزش ایران سال ها گرفتار آن شده است.

به طور کلی این گونه می توان بیان کرد که تدریس خصوصی ریاضی از این جهت پرطرفدار است چرا که  ریاضی ذاتا درس سختی محسوب می شود و شاید کمی از سطح هوش و توانایی ذهنی متوسط دانش آموزان بالاتر باشد.

به هر حال برای یافتن بهترین روش تدریس خصوصی ریاضی باید ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که چرا ریاضی سخت است و چگونه می توان این سختی را برای دانش آموزان کم و کمتر کرد؟

ریاضی صرفا فرمول و منطق نیست!

ریاضی صرفا فرمول و منطق نیست!

یکی از نکات مهمی که باید در تدریس خصوصی ریاضی رعایت کرد و انتظار می رود که معلم خصوصی خوب نیز به آن پایبند باشد این است که بدانیم ریاضی دقیقا درصد اعداد و فرمول و حساب نیست.

این که از روش سنتی حفظ کردن فرمول و روش پیش برویم عملا تنها ذهن دانش آموز را درگیر می کنیم و این درگیری فایده زیادی ندارد. در کلام ساده تر باید سعی کرد ریاضی را به زندگی روزمره و عادی ارتباط داد.

در کلام ساده تر استفاده از مثال ها روزمره و عادی که دانش آموز خود با آن ها درگیر است می تواند کارایی خوبی داشته باشد. این مثال ها از نظر ذهن ناخودآگاه فرد به راحتی پذیرفته می شود و همین راه ورود مفاهیم ریاضی به ذهن را باز می کند.

در کلام ساده تر اگر بخواهیم بگوییم می توانیم این گونه این مسئله را بیان کنیم که تدریس خصوصی ریاضی باید بسیار ساده گرفته شود و سعی نشود که مسائل را پیچیده تر کرد. پیچیده سازی مسائل گرچه می تواند ذهن دانش آموز را درگیر چالش کند اما او را از ریاضی فراری می دهد.

 

تدریس خصوصی ریاضی یا بازی

تدریس خصوصی ریاضی یا بازی

یکی از بهترین مفاهیمی که تاکنون در آموزش ها استفاده شده، بازی ریاضی می باشد. بازی ریاضی می تواند دانش آموز را با مفاهیم ریاضی آشنا دهد.

 در کلام ساده تر زمانی که بتوان ریاضی را با بازی و معما به کودک و دانش آموز آموزش داد ذهن او ساده تر این مفاهیم را دریافت می کند.

از طرف دیگر مسئله مهمی که وجود دارد این است که تا زمانی که خود دانش آموز با حل مسئله و روش آن درگیر نشود عملا قادر به حل دریافت این مفاهیم نخواهد بود.

وقتی معلم چه در تدریس خصوصی ریاضی چه به صورت عمومی مسئله را بیان و حل می کند عملا ذهن منطقی دانش آموز را درگیر کرده است. این ذهن چندان قوی نیست و نمی تواند مسائل را به سرعت درک کند و به ناچار در این لحظه قدرت حافظه به کار می آید.

آن چیزی که در تدریس خصوصی ریاضی اهمیت دارد رعایت کنیم این است که عملا باید تا جایی که می شود کاری کنیم تا دانش آموز از قدرت حافظه خود استفاده نکند. این را نمی توان با لفظ و خواهش از دانش آموز طلب کرد. بلکه باید شیوه آموزش به نحوی باشد که کمترین درگیری حافظه رخ بدهد.

در کلام ساده تر وقتی مسائل ریاضی وابسته به نکته و فرمول می شود و دانش آموز مجبور به نوشتن آن ها می شود عملا در حال درگیر کردن حافظه او هستیم. این چیزی نیست که بتواند یک آموزش درست نام بگیرد. ما باید سعی کنیم دانش آموز در تدریس خصوصی ریاضی را یاد بگیرد و آن را درک کند. درک کردن با حفظ کردن فرق می کند.

 

تدریس خصوصی ریاضی و حفظ تعامل

تدریس خصوصی ریاضی و حفظ تعامل

یکی از مهمترین دلایلی که ریاضی برای دانش آموزان سخت شده است این است که عملا این درس تعامل کمتری دارد و نمی توان در آن مانند دروس دیگری مثل ادبیات انتظار برقراری تعامل قوی میان دانش آموز و معلم شد.

اما در صورتی که این تعامل نباشد یا کم باشد عملا ذهن دانش آموز درگیر مسائل نمی شود و منتظر می شود که ببیند  استاد یا معلم در ادامه مسیر چه می گوید.

کتاب های آموزشی توانسته اند تا حدودی این مسئله را برطرف کنند. اگر به فرم این کتاب ها دقت داشته باشید متوجه خواهید شد که عملا کتاب با یک چالش مبحث جدید را شروع می کند و سعی می شود که بر اساس حل پله ای این چالش مفهوم جدید آموزش داده شود. اما معلم به خصوص نسل گذشته معلمین چندان به دانش آموز فرصت نمی دهند که این چالش را خودش حل کند.

در کلام ساده تر بیشترین زمان آموزش برخلاف چیزی که تصور می کنید باید درگیر همین چالش های ابتدایی باشد. زمانی که خود دانش آموز بدون کمک معلم بتواند این مسائل را حل کند و راهی برای آن پیدا کند، عملا به صورت ناخودآگاه مفهوم کلی آن بخش را متوجه شده است. حال با بیان فرمول و نکته مورد نظر این آموزش تکمیل می شود و برای همیشه در خاطر دانش آموز باقی می ماند.

 

سخن پایانی از تدریس خصوصی ریاضی

سخن پایانی از تدریس خصوصی ریاضی

به طور کلی تدریس خصوصی ریاضی یا تدریس عمومی آن می تواند بسیار سخت باشد اما باید توجه داشت که معلم قرار نیست به صورت یک درس حفظی با ریاضی برخورد کند. اگر بخواهیم درست تر بیان کنیم، هیچ درسی حفظی نیست و ریاضی مهمترین این درس ها می باشد.

معلم هرچقدر بتواند با ایجاد تعامل و انجام چالش های مختلف ذهن مخاطب و دانش آموز خود را درگیر کند در واقع ذهن ناخودآگاه او را به کار گرفته است و حافظه را از مدار آموزش خارج کرده است. این فرمول کلی تدریس خصوصی ریاضی می تواند دانش آموز را در یادگیری مفاهیم به نظر سخت ریاضی یاری کند.

نکته مثبت ریاضی این است که منطقی است. یعنی وقتی یک جواب پیدا می شود می توان از روی روش آن جواب های دیگر را به دست آورد. وقتی دانش آموز بتواند یک چالش هر چند ساده و ابتدایی را حل و درک کند عملا می توان انتظار داشت که در سایر مسائل مربوط به این مفهوم هم موفق باشد. هرچند ممکن است در امتحان یا کنکور بحث های پیچیده تری از آن مطرح شود. مهم این است که این مفاهیم از نظر پایه ای به درستی به ذهن دانش آموز منتقل شود.

 

کانال تلگرامی آقا اجازه