مشاوره و پشتیبانی

سیستم مدیریت مدارس در دوران کرونا

سیستم مدیریت مدارس در دوران کرونا

 

سیستم مدیریت مدارس یکی از مهمترین مفاهیم آموزشی در تمامی کشورها و حکومت ها محسوب می شود. نیروی انسانی آینده هر کشوری محصول سیستم آموزش آن کشور است و یکی از پایه های اساسی سیستم آموزشی، سیستم مدیریت مدارس است.اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم این سیستم مدیریت مدارس است که انسان ها را تربیت می کند و به جامعه تحویل می دهد. قبل از این که بخواهیم سراغ سیستم مدیریت مدارس در دوران کرونا برویم و باید ها و نباید های آن را بررسی کنیم بهتر است کمی در مورد اهمیت سیستم مدیریت مدارس صحبت کنیم.

 

سیستم مدیریت مدارس، مدیریت یک جامعه کوچک

سیستم مدیریت مدارس، مدیریت یک جامعه کوچک

مهم ترین تصور غلطی که در سیستم آموزش ایران چه از سمت دانش آموزان و والدین آن ها و چه از سمت مدیران و سیاستگذاران وجود دارد این است که مدارس تنها محلی برای تربیت و آموزش است و هیچ کارکرد دیگری ندارد. اما از نظر علوم اجتماعی سیستم آموزشی وظیفه ای بزرگ تر دارد.
در واقع زمانی که افلاطون برای اولین بار نیاز جامعه انسانی به یک سیستم آموزشی را مطرح کرد هدف او در واقعیت همان چیزی است که امروز می بینیم، یعنی آموزش تعدادی اصول که می تواند زندگی فرد را بسازد. اما رفته رفته با گسترش سیستم آموزشی کشورهای سطح اول جهان با کارکرد نسبتا پنهان این سیستم آشنا شدند و آن را در اختیار خود گرفتند.
برای درک این موضوع بهتر است به کلیت سیستم آموزش نگاه کنیم. در غالب کشورها سیستم آموزشی تا مقطعی مشخص بر اساس رده بندی سنی انجام می شود. یعنی رده های سنی مشخص در مقاطع مشخص تحصیل می کنند . چند رده معمولا در جامعه ای بزرگ تر از کلاس در کنار یکدیگر قرار می گیرند. در سیستم آموزش ایران این روش در 12 سال و با تقسیم بندی 2 مقطع کلی ابتدایی و دبیرستان رخ می دهد. یعنی افراد از 7 تا 12 سالگی در ابتدایی و از 13 تا 18 سالگی در دبیرستان مشغول به تحصیل می شوند.
 

سیستم مدیریت مدارس

 

این موضوع از نظر جامعه شناسی فارغ از مسائل آموزشی یک اهمیت مهم دارد و آن این است که شما در دو مقطع دارای دو جامعه یک دست هستید که دقیقا در سنین اصلی یادگیری اصول جامعه شناختی قرار دارند. یعنی اصلی ترین رفتارهای اجتماعی فرد در این دو مقطع شکل می گیرد. حال سیستم مدیریت مدارس می تواند این رفتارها را با مدیریت خود کنترل کند. در کلام ساده تر سیستم مدیریت مدارس نقش ساده تر و کوچکتر مدیریت یک حکومت یا کشور را بازی می کند و دانش آموزان نقش شهروندان را ایفا می کنند. بنابراین در این حالت مدارس یک نوع ماکت کوچک شده جامعه است. کشورهایی مثل ژاپن سعی کرده اند از این ماکت استفاده کنند و رفتارهای درست اجتماعی را در غالب های مختلف و فارغ از مسائل آموزشی در سیستم مدیریت مدارس خود داشته باشند. این قطعه ای مهم از پازلی است که در سیستم آموزش ایران از بین رفته است.  

 سیستم مدیریت مدارس در دوران کرونا

سیستم مدیریت مدارس در دوران کرونا

اما یک سال از دوران کرونا می گذرد و کم کم به این موضوع عادت کرده ایم که باید مدارس را به صورت غیر حضوری اداره کرد. این اتفاقی است که سال ها قبل در کشورهای سطح اول جهان رخ داده است. آن ها با شروع طوفان فضای مجازی به جای دور کردن دانش آموزان و کودکان از این فضا به شکل کنترل شده ای آن ها را وارد فضای مجازی کرده اند و به نوعی سیستم مدیریت مدارس خود را به شکل مجازی نیز ادامه دادند. این سیستم به صورت حضوری در ایران مشکل داشت حال چه برسد بخواهیم آن را به صورت مجازی مدیریت کنیم! به خصوص این که سال ها تلاش شده بود کودکان را از استفاده از تلفن های هوشمند و فضای مجازی حداقل در سیستم مدیریت مدارس منع کنیم!
این یک بام و دوهوایی که امروز رخ داده است محصول همان مقابله بی جایی است که سیستم مدیریت مدارس در برابر فضای مجازی داشت. فضایی که به سرعت مخاطبان خود را پیدا کرد و قشر 12 تا 18 سال بیشترین درگیری را با این فضا پیدا کردند.
 

یک واقعیت تلخ

 

می دانید کجای داستان خنده دار است؟ در کشورهای سطح اول جهان سیستم مدیریت مدارس نحوه استفاده از فضای مجازی را به کودکان یاد می دهند و در ایران این دانش آموزان هستند که به مدیران و معلمان خودشان آموزش می دهند که چگونه صدا و تصویر خودشان را در این فضا منتقل کنند! در این حالت شما چه انتظاری می توانید از آینده سیستم مدیریت مدارس در دوران کرونا یا پسا کرونا داشته باشید؟
این یک واقعیت تلخ است. نسل سیستم مدیریت مدارس ما نسبت به نسل دانش آموزهای ما بسیار عقب هستند و تقریبا از علوم روز دنیا هیچ چیز نمی دانند. این تفاوت درک و فهم میان دو نسل عمل جامعه کوچک گفته شده در بالا را از هم پاشیده است. این فاجعه ای در سیستم مدیریت مدارس محسوب می شود. مدیر نمی تواند مدیریت خود را در فضای مجازی اعمال کند زیرا دانش آموزان بهتر و بیشتر با این فضا آشنایی دارند و به راحتی می توانند مدیر یا معلم خود را دور بزنند. باید به کسانی که سال ها تلاش کرده اند حقیقت و اهمیت فضای مجازی را نادیده بگیرند و آن را تهاجم دشمن بخوانند آفرین گفت که امروز سیستم آموزش کشور را وارد یک از هم گسستگی عظیم کرده است.
 

چه باید کرد؟

چه باید کرد؟

این مفهوم درست است که همیشه باید انتقاد همراه با راه حل باشد تا مشکل حل شود. اما مسئله ای که وجود دارد این است عملا سیستم مدیریت مدارس وارد مرحله فروپاشی شده است و باید قبول کرد که سیستم مدیریت مدارس سنتی ایران دیگر پاسخگو نیست. این سیستم باید از نو طرح ریزی شود و به طور کلی تغییر کند. دانش آموز امروزی دیگر تحت سلطه و فرمان یک محیط فیزیکی با تعدادی مدیر و معلم قرار ندارد. او هنگام حضور مجازی در کلاس می تواند در ده ها سایت و صفحه مجازی دیگر که خود دنیای دیگری است حضور داشته باشد. این یعنی عملا نه تنها سیستم مدیریت مدارس دیگر یک ماکت کوچک جامعه نیست، بلکه همان کارکرد همیشگی خود یعنی آموزش را از دست داده است. آن چیزی که امروز شاهد آن هستیم به مرده ای می ماند که به زور پایه ای هایی سرپا نگه داشته شده است. شاید این جسد چند روزی دوام بیاورد اما به زودی بوی تعفن آن جامعه را ویران می کند. هر آن چیزی که شما طی ده تا 30 سال آینده از نیروی انسانی و نیروی کار ایرانی خواهید دید فاجعه ای است که سیستم مدیریت مدارس امروز آن را رقم زده است.

کانال تلگرامی آقا اجازه