مشاوره و پشتیبانی

آموزش روش های مختلف یادگیری تدریس خصوصی برای دانش آموزان

آموزش روش های مختلف یادگیری تدریس خصوصی برای دانش آموزان

هر دانش‌آموز برای یادگیری مطالب نیازمند روشی مخصوص به خودش است که المان های مختلفی در آن تاثیرگذار خواهند بود. روش آموزشی‌ای که برای همه افراد مناسب باشد وجود ندارد، بنابراین این مسئله بسیار مهم است که آموزگاران انواع مختلف دانش آموزانی که با آن‌ها کار می‌‌کنند را درک کنند.
در آموزش کلاسی با تعداد دانش‌آموز بیش از 30 نفر، آماده کردن یک درس برای همه شاگردان می‌‌تواند دشوار باشد. توجه به توانایی‌ها و سبک‌های یادگیری متفاوت باعث می شود معلم حد وسطی را برای انتخاب شیوه ی تدریس انتخاب کند که در این صورت بسیاری از دانش آموزان در سطحی پایین تر از بهترین حالته خود قرار خواهند گرفت.
با این حال در تدریس خصوصی، نحوه ی تدریس را می‌‌توان با سرعت و سبکی انتخاب کرد که برای آن دانش‌آموز بهترین حالت ممکن باشد. در این کلاس ها معلم می‌‌تواند مشخص کند که برای هر دانش آموز کدام تکنیک‌های آموزشی به طور مؤثرتری کار می‌‌کنند و در تمامی جلسات را به همان سبک کار کند.

در مطالب ذیل به سه نوع از مهم ترین شیوه های یادگیری در دانش آموزان اشاره می کنیم

شیوه یادگیری تدریس خصوصی برای دانش آموزانِ دیداری


دانش آموزانِ دیداری از طریق ارتباط بصری، مطالب را بهتر به خاطر سپرده و یاد می‌‌گیرند. آن‌ها تمایل دارند که اطلاعات را ببینند و فرصت این را داشته باشند تا رابطه بین ایده‌های مختلف را بررسی کنند.فراگیران دیداری ممکن است از عباراتی مانند "بذار ببینم" و "به من نشان بده" استفاده کنند. آن‌ها پس از این که فرد دیگری کار را به آن‌ها توضیح دهد بیش‌تر فرا خواهند گرفت تا اینکه دستورالعمل‌های چگونگی انجام را خودشان بخوانند. به خاطر داشته باشید که اگر یک فراگیر دیداری به سرعت ایده‌های شما را درک نمی‌‌کند بدین معنی نیست که لزوما کم‌‌توجهی کرده است. آن‌ها در پاسخ به کلمات به تنهایی، می‌‌توانند مشکل داشته باشند.

پیشنهاد هایی برای تاثیرگذاری بیشتر در دانش آموزانِ دیداری :
• استفاده از روش‌های کمکیِ بصری مانند نمودار ها، جداول، عکس‌ها، ویدئوها، کاردستی‌ها و غیره
• استفاده از ماژیک‌های‌هایلایت و رنگ‌ها بر روی بخشی از متن یا برای تاکید بر اطلاعات مهم
• نمایش مطالب با روش‌های متفاوت شامل تغییر در فونت، اندازه یا سبک متن
• اجتناب از پاراگراف های طولانی و تند صحبت کردن
• استفاده از اشکال یا ایده‌پردازی‌ها درجایی که امکان‌پذیر باشد و زمان دادن به دانش آموز تا چیزی را که شما می‌‌گویید متوجه شود


شیوه یادگیری تدریس خصوصی برای دانش آموزانِ شنوایی


دانش آموزانِ سمعی ترجیح می‌‌دهند به جای این که اطلاعات را بخوانند یا ببینند، آن‌ها را بشنوند. یک فراگیر سمعی احتمالاً اطلاعاتی را که می‌‌شنود بهتر دریافت می‌‌کند و قادر به یادآوری حداکثر 75٪ از آن است!
دانش آموزان سمعی ممکن است از عبارتی مانند "برام توضیح بده"، "به من بگو" یا "می‌‌توانیم در مورد این دوباره صحبت کنیم" استفاده ‌‌کنند. آن‌ها توانایی گوش دادن و متمرکز شدن برای بازه‌های زمانی طولانی‌تر را دارند و به سادگی قادر به دریافت دستورالعمل‌های زبانی هستند. ممکن است متوجه شوید که دانش آموزانِ شنوایی سوالات زیادی می‌‌پرسند و تمایل دارند بلافاصله درباره آنچه که می‌‌شنوند بحث کنند.

پیشنهاد هایی برای تاثیرگذاری بیشتر در دانش آموزانِ دیداری :
• تدریس خود را در محیطی آرام و مناسب انجام دهید تا از پرت شدن حواس آن‌ها بوسیله سروصدای محیط جلوگیری کنید
• مواد درسی را خودتان برای آنها بخوانید به جای اینکه اجازه دهید آن‌ها خودشان این مطالب درسی را بخوانند
• آن‌ها را با مکالمه در مورد موضوع درگیر کرده و از آن‌ها تعدادی سوال بپرسید
• از قافیه‌ها، ریتم‌ها و دیگر صداها برای کمک به یادگیری استفاده کنید
• آن‌ها را به ضبط کردن صدای خودشان در حال توضیح مفهومی‌‌تشویق کنید و به این صدای ضبط شده به منظور چگونگی بهبود آن، با یکدیگر گوش دهید

شیوه یادگیری تدریس خصوصی برای دانش آموزانِ حرکتی (لامسه‌ای)


فراگیرانِ حرکتی فعالیت‌های فیزیکی-بدنی و دستی را ترجیح می‌‌دهند. این نوع از دانش آموزان اغلب بوسیله انجام کارها به طور عملی به بهترین شکل مطالب را یاد می‌‌گیرند. آن‌ها ممکن است حتی درگیرشدن با کمک‌های بصری را دشوار بیابند و اغلب از عباراتی مانند "بذار خودم انجام بدم" استفاده می‌‌کنند.
معمولا دانش آموزانِ حرکتی افرادی هستند که کاری را بدون این که به دستورالعمل‌های آن نگاه کرده باشند، انجام می‌‌دهند. آن‌ها بوسیله امتحان کردن و یادگرفتن در خلال آن، قادر به انجام یک کار جدید خواهند بود. ممکن است دانش آموزانِ حرکتی به نظر شما پرانرژی و مستعدِ بی قراری باشند یا دائما به این سو و آن سو حرکت کنند و پاهایشان را تکان دهند.

پیشنهاد هایی برای تاثیرگذاری بیشتر در دانش آموزانِ حرکتی:
• تشویق آن‌ها به یادداشت‌برداری در حال گوش دادن یا خواندن
• اجازه توقف‌های منظم و زمان‌های استراحت به آن‌ها، تا بتوانند از جای خود بلندشده و حرکت کنند
• استفاده از اشیای عینی برای تاثیر در یادگیری و اجازه به آن‌ها برای لمس و نگه داشتن ماده‌ها
• استفاده از اجرای نمایش برای آموزش مفاهیمی‌‌که به آن‌ها در یادگیری کمک می‌‌کند.


امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید بوده باشند.

کانال تلگرامی آقا اجازه