مشاوره و پشتیبانی
نسخه جدید آقااجازه بصورت آزمایشی هم اکنون در دسترس می باشد

ورود به نسخه جدید

بایدها و نبایدهای شب امتحان

بایدها و نبایدهای شب امتحان

روتین خود را دنبال کنید
ممکن است فکر کنید که باید شب امتحان کار خاص و متفاوتی نسبت به شب های دیگر انجام دهید، اما کاملا غلط است. طبق گفته روانشناسان، دنبال کردن روتین خودتان به شما کمک می کند که تحت هر شرایطی بهتر عمل کنید. به عبارت دیگر، به شما توصیه می شود که که کارها را طبق روتین قبل انجام دهید : شام خود را طبق زمان همیشه میل کنید، اگر عادت به تماشای فیلم قبل از خواب دارید، این کار انجام دهید و دیرتر یا زودتر از عادت همیشه نخوابید. به یاد داشته باشید که ایجاد یک روتین خوب به شما کمک می کند که از حالت عاطفی و جسمی خود مراقبت کنید.
به اندازه کافی در شب استراحت کنید
ممکن است بخواهید از آخرین فرصت استفاده کنید تا برای امتحان خود آماده شوید و تمام شب را برای آن بیدار بمانید، اما انجام این کار برای شما هیچ فایده‌ای ندارد. مطالعات نشان می‌دهند که مغز ما حافظه را در طول خواب، به ویژه در مرحله حرکت سریع چشم، تقویت می‌کند. بنابراین، یک استراحت خوب را دست‌کم نگیرید. میزان خوابی که یک فرد نیاز دارد ۸ تا ۱۰ ساعت است؛ اما این میزان از فردی به فرد دیگر فرق می‌کند. شما نیازهای خود را بهتر می‌دانید، سعی کنید آن‌ها را تا جایی که ممکن است برطرف کنید. در غیر اینصورت، اگر کم‌تر از ۸ تا ۱۰ ساعت بخوابید، ممکن است در صبح احساس خستگی کنید و نتوانید خوب عمل کنید.
گاهی اوقات فکر کردن در مورد امتحان فردا اجازه نمی‌دهد شما استراحت کنید و مدتی به خواب بروید. به منظور اجتناب از این افکار آزار دهنده، تمام وسایل خود را کنار بگذارید (تلفن‌ها، تبلت ها و غیره). این به این دلیل است که بیشتر آن‌ها از نور آبی استفاده می‌کنند، که امکان ترشح هورمون ملاتونین (هورمونی که ما را خواب‌آلود می‌کند)را محدود می‌کنند.
میان وعده مناسب داشته باشید
اگر سخت مطالعه کنید، ذهنتان به سرعت قوایش را از دست می دهد، بنابراین مهم است که آن را تغذیه کنید. کارشناسان تغذیه بر این باورند که یک رژیم غذایی متعادل چیزی است که برای موفقیت تحصیلی باید حتما از آن پیروی کنید. اگر غذاهای فرآوری شده و غذای آماده بیرون را به غذای سالم، مغذی و کامل ترجیح می‌دهید، احتمالا بار اضافی بر روی مغز خود می‌گذارید. در این حالت، مغز شما نمی‌تواند انتقال‌دهنده‌های عصبی ضروری را تولید کند، بنابراین به خوبی زمان استفاده از غذای سالم عمل نخواهد کرد. در فصل امتحانات، غذاهای تازه بخورید و در برابر فست فود ها تا جای ممکن مقاومت کنید. در عوض، به دنبال مرغ، بوقلمون، ماهی، میوه تازه، اسفناج، بروکلی و دیگر غذاهایی بگردید که نه تنها سالم هستند، بلکه بسیار خوش‌مزه هستند. این به شما کمک می‌کند بیشتر مطالب را به یاد بیاورید، مدت‌ تمرکز بیشتری داشته باشید و در نهایت انرژی و عملکرد خود را در روز امتحان افزایش دهید.
آب کافی بنوشید
ممکن است متوجه شده‌ باشید که وقتی فراموش می کنید که به اندازه کافی آب بنوشید، یک سری مشکلات مثل : سردرد، مشکلات خواب، فراموشی، خستگی و غیره را تجربه می کنید .
" کم‌آبی خفیف می‌تواند حالت روحی و انرژی و توانایی فکر کردن شما را تغییر دهد." وقتی در حال مطالعه هستید ، یک بطری آب کنار خود داشته باشید تا مطمئن شوید که به اندازه کافی آب مینوشید." شما باید ۸ تا۱۰ لیوان (حدود ۲ لیتر)آب، قبل و در روز امتحان بنوشید. اگر شما به استفاده از نوشیدنی‌های انرژی‌زا تمایل دارید، کمی قبل از اینکه خیلی دیر شود درباره آن‌ها بخوانید. آن‌ها تاثیری بر خلاف آنچه که انتظار دارید دارند. آن‌ها به شما کمک نخواهند کرد خونسرد و پر از انرژی بمانید بلکه برعکس باعث خواهد شد که استرس بیشتری داشته باشید.
ورزش های هوازی انجام دهید
انجام ورزش های هوازی همیشه یک ایده خوب است، چون نه تنها به شما کمک می‌کند که تناسب اندام داشته باشید، بلکه کمک می کند استرس و اضطراب را کاهش دهید.
ورزش کردن منجر به رسیدن خون، اکسیژن و مواد غذایی به مغز می شود که در نهایت حافظه و توانایی حل مسئله را افزایش می دهد. اگر با باشگاه رفتن مشکلی ندارید حتما این کار را در برنامه خود قرار دهید. اگر نه، به جای آن می توانید پیاده روی یا هر راه دیگری که با آن بتوانید فعالیت بدنی داشته باشید را انجام دهید.
منظم باشید
همه موارد لازم از قبیل مداد، خودکار، ماشین حساب و... را از قبل آماده کنید. صبح کمی زودتر بیدار شوید که زمان کافی برای خوردن صبحانه و رسیدن به محل امتحان، داشته باشید.
به خود استرس راه ندهید
با اینکه ممکن است در مدرسه یاد گرفته باشید که امتحانات تنها نشان دهنده ارزش شماست، اما به یاد داشته باشید که همه چیز نیست. حتی اگر شکست بخورید، یک راه خروج از هر وضعیت وجود دارد. شما هنوز هم می‌توانید به رفتن به دنبال رویاهای خود ادامه دهید و سعی کنید در رشته مورد علاقه خود پذیرفته شوید. این کار فقط به کمی از تلاش شما نیاز دارد. دوره‌هایی وجود دارند که می‌توانند شما را برای رسیدن به رشته ها و هدف های دیگرتان کمک کنند، فقط مثبت بیاندیشید و هرگز تسلیم نشوید.
 
 
 
 
 
 

کانال تلگرامی آقا اجازه