مشاوره و پشتیبانی

مهارت های عمومی برای خلاصه نویسی

مهارت های عمومی برای خلاصه نویسی

گاهی اوقات خلاصه نویسی، نوشتن یک پاراگراف ساده در نظر گرفته می‌شود، اما به آن سادگی که به نظر می‌رسد نیست. خلاصه نویسی، یک مهارت آکادمیک است که لازم است به طور صریح به دانش آموزان، آموزش داده شود. یک خلاصه خوب، متن را به شکلی کوتاه تبدیل می کند به طوریکه مطالب مهم آن در خلاصه وجود داشته باشند. خلاصه نویسی، کار کردن روی متن و تبدیل آن به شکلی است که می تواند به عنوان مرجعی به جای متن اصلی مورد استفاده قرار گیرد. هم در نویسندگی و هم در تحقیق، مهارت خلاصه نویسی بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه باعث صرفه جویی در وقت و کاغذ مورد استفاده می شود و مهم تر از همه کمک می کند که مطالب را با سرعت بیشتری مرور کنید.
ویژگی های اصلی یک مطلب خلاصه نویسی شده
اغلب دانش آموزان هنگام خلاصه نویسی و ارزیابی متنی که برای کوتاه کردن مطلب اصلی از آن استفاده می کنند، گیج می شوند. خلاصه نویسی به آن سادگی که ما فکر می کنیم نیست و شامل داشتن دانش کافی، درباره متن از اول تا آخر می شود که بتوان با استفاده از آن بدون اینکه چیزی از قلم بیفتد، اطلاعات را استخراج کرد. اغلب نویسندگان از از متون پیچیده در مقاله شان استفاده می کنند و دقیقا به خاطر همین است که ما نیاز داریم یک فهم کافی از آنچه نویسنده قصد بیان آنرا دارد پیدا کنیم که بتوانیم خلاصه آنرا بنویسیم.
قبل از دانستن مهارت‌های خلاصه نویسی، مهم است که ویژگی‌های اصلی یک مطلب خلاصه نویسی شده را بدانید. یک خلاصه خوب باید ویژگی های زیر را داشته باشد:
*مختصر و مفید
برخی از نویسندگان ممکن است یک ایده را بارها و بارها تکرار کنند، اما مهم است که به یاد داشته باشید که خلاصه باید کوتاه‌تر از متن اصلی باشد و به همین دلیل است که اجتناب از هر گونه تکرار از متن ضروری است.
*جامع
در هنگام نوشتن یک خلاصه، شما باید بخش های مهم اطلاعات را مشخص کنید و آنرا به شکل یک لیست مرتب کنید. در انتها به لیست برگردید تا زمانی که درک کافی از منظور نویسنده پیدا کنید.
*مستقل
در زمان نوشتن خلاصه متن، مهم نیست که متن اصلی نویسنده را تقلید کنید. در عوض، می‌توانید متن را به روش خود بیان کرده و از کلمات خودتان برای انجام این کار استفاده کنید. همچنین، همیشه به یاد داشته باشید که از نویسنده نقل قول نکنید چون تفسیرهای شما ممکن است ایده‌های نویسنده را تحریف کنند.
*منسجم
علی‌رغم این حقیقت که وظیفه اصلی خلاصه، ارایه نکات کلیدی مربوط به متن اصلی نویسنده است، لازم است اطمینان حاصل شود که داده‌ها در خلاصه به طور منطقی با متن نویسنده مطابقت دارند.
مهارت های خلاصه نویسی
ایده اصلی در خلاصه نویسی، ارائه متنی کوتاه به خوانندگان برای به دست آوردن درکی از متن بلند است، چرا که بیشتر مردم مایل به خواندن اطلاعات طولانی نیستند. نوشتن خلاصه یک موضوع از تمرین  برای خلاصه نویسی، نیاز به داشتن برخی مهارت‌های لازم برای انجام این کار است که در زیر برایتان ذکر کرده ایم.
*نکات اصلی را توضیح دهید
هدف خلاصه نویسی، تنها ارائه نکات اصلی متن است. سوالات کلی که باید در اینجا مورد بررسی قرار گیرد شامل پاسخ‌های کوتاهی است که به چه کسی، چه چیزی، چه زمانی، و چگونه، می تواند داده شود. دقت کنید که حقایق زیادی را از متن ذکر نکنید چون باعث طولانی شدن چکیده متن می شود.
*از کلمات خودتان استفاده کنید
ایده استفاده از کلمات خودتان به این دلیل است که به شما کمک می‌کند درک بیشتری از متن به دست آورید. مهم است که از نقل‌قول‌ کردن اجتناب کنید چون کلماتی که شما استفاده می‌کنید متعلق به خودتان است و نمی‌خواهید تفسیر خود را بیان کنید تا ایده نویسنده را تحریف کنید.
*به صورت هدفمند بنویسید
خلاصه متن، روش انعکاس نظر شما در مورد اطلاعات نیست. در عوض، شما تنها باید سبک و نظر نویسنده را منعکس کنید. اما می‌توانید نوشتن عقاید و نظرات خود به طور جداگانه در نظر بگیرید، چون ممکن است در نوشتن مقاله های دیگر مفید واقع شود.
*چکیده را کوتاه نگه دارید
اگرچه طول خلاصه بستگی به اطلاعاتی دارد که در آن خلاصه‌ سازی کرده‌اید، لازم است که این خلاصه در مقایسه با متن اصلی مولف کوتاه‌تر باشد. هم چنین کوتاه نگه داشتن خلاصه به درک بهتر متن به روش ساده‌تر کمک خواهد کرد.
اشتباهاتی که در هنگام خلاصه نویسی باید از آنها اجتناب کنید
برای اینکه مطمئن شوید که به درستی خلاصه نویسی کرده اید، اشتباهاتی وجود دارند که باید از آنها اجتناب کنید:
*اطلاعاتی که در متن اصلی وجود ندارند را وارد خلاصه نویسیتان نکنید
* نظرات شخصی خود را وارد آن نکنید
* از تکرار مطالبی که باعث طولانی شدن خلاصه می شود اجتناب کنید
* از صرف زمان و تلاش اضافی برای تفسیر متن اجتناب کرده و در عوض از کلمات خود برای فشرده سازی اطلاعات عنوان شده توسط نویسنده استفاده کنید.
 

کانال تلگرامی آقا اجازه