مشاوره و پشتیبانی
نسخه جدید آقااجازه بصورت آزمایشی هم اکنون در دسترس می باشد

ورود به نسخه جدید

چگونه فرزندتان را به خوردن غدای سالم تشویق کنید

چگونه فرزندتان  را به خوردن غدای سالم تشویق کنید

گاهی اوقات، کودکان به کمی تشویق بیشتر برای خوردن میوه‌ها و سبزیجات نیاز دارند. در این مقاله، به شما هفت راه ساده و موثر برای تشویق کودکان خود و بقیه اعضای خانواده در جهت سالم تر غذا خوردن ارائه کرده ایم.

۱. از مواد غذایی جایگزین برای تهیه خوراکی های سالم تر و خوشمزه تر استفاده کنید
 روش هایی وجود دارد که شما می توانید با کمک آنها فرزند خود را به خوردن غذاهای سالم تر تشویق کنید و غذاهایی طبخ کنید که علاوه بر سالم بودن به مزاج فرزندتان خوش بیاید. برای مثال، از سیب زمینی های شیرین به جای سیب زمینی های معمولی برای تهیه پوره استفاده کنید. گل کلم پخته و طعم دار شده می تواند جایگزین خوبی برای برنج باشد. از یک قالب مارپیچی برای درست کردن نودل و پاستای سبزیجات با هویج و کدو سبز استفاده کنید. شما می توانید به تدریج فرزندان خود را برای خوردن غذا های سالم تر با ترکیب کردن آن ها با غذای معمولی خود عادت دهید. برای دسر، می توانید خامه و بستنی را با ماست ترکیب کنید و برای اینکه ویتامین کافی را دارا باشد، از توت فرنگی یا شاتوت روی آن استفاده کنید. همچنین می توانید از آبمیوه تازه و اسموتی برای درست کردن بستنی یخی برای خودتان استفاده کنید. کودکان باید هر ۳-۴ ساعت یکبار غذا بخورند، بنابراین شما نیاز به تهیه میان وعده دارید. برای آماده کردن میان وعده سالم برای کودکان سعی کنید که موز و کشمش را جایگزین شیرینی و شکلات کنید. طالبی خرد شده نیز می تواند گزینه ای باشد که کودکان به آن علاقه خواهند داشت.

۲. میوه ها و سبزیجات را در غذاهای دیگر پنهان کنید
یکی دیگر از روش‌های ساده ی استفاده از غذاهای سالم‌تر در رژیم غذایی کودک "پنهان کردن" آن در غذاهای دیگر است. این کار می تواند به سادگی و با خرد کردن سبزیجات و اضافه کردن آنها به پاستا، سس یا سوپ باشد. علاوه براین می توانید از میوه های تکه شده برای درست کردن حریره و یا ترکیب کردن آنها در کیک استفاده کنید. این روش می تواند به طور خاص برای کودکانی که در غذا خوردن بهانه گیر هستند استفاده شود.

۳. در تهیه غذای سالم و جذاب خلاق باشید
یکی از بهترین نکات برای تشویق کودکان به سالم غذا خوردن این است که شکل غذا را برای آنها جذابتر کنید. سعی کنید میوه‌ها و سبزیجات را به شکل اشکال سرگرم‌کننده در بیاورید. برای تشویق افراد ایرادگیر در غذا خوردن وامتحان مواد غذایی جدید توسط آنها، باید محتویات غذا را طی هر وعده تغییر دهید.حتی می‌توانید وعده‌های غذایی هفتگی خود را به میوه و یا سبزیجات مختلف اختصاص دهید، و با هم همکاری کنید تا دستور العمل‌های خلاقانه ای را برای هر هفته خلق کنید. سپس در پایان ماه به وعده‌های غذایی مورد علاقه خود رای دهید تا بتوانید دوباره در آینده از آن ها استفاده کنید.

۴. کودکان را برای خرید مواد غذایی با خود ببرید
زمانی که به خرید مواد غذایی می روید، کودکانتان را همراه خود ببرید و از آن‌ها بخواهید که هر کدام از میوه‌ها و سبزیجات را که می‌خواهند انتخاب کنند. این به شما اجازه می‌دهد بدانید که چه غذاهایی را دوست دارند، و احتمال اینکه آن مواد خوراکی را بخورند بیشتر است چون خودشان آنها را انتخاب کرده اند. همچنین این روش راهی خوب برای معرفی مواد غذایی جدید به کودکان است.

۵ . سبزیجات مورد نیاز را در خانه خودتان پرورش دهید
برای اینکه کودکان درخوردن غذاهای سالم هیجان ‌زده شوند، می‌توانید میوه‌ها و سبزیجات خود را در خانه پرورش دهید. این کار هم می‌تواند به کاهش هزینه خرید هفتگی شما کمک کند و هم بیشتر سازگار با محیط زیست است. علاوه بر این، کودکان شما احتمالا غذایی که برای رشد آن سخت تلاش کرده‌اند را با میل بیشتری خواهند خورد. اگر امکان رشد و پرورش میوه و سبزیجات خود را ندارید، چرا فرزندانتان  را به جایی برای برداشت نمی برید؟ این کار به شما این فرصت را می‌دهد که در مورد جایی که غذا از آن می‌آید صحبت کنید، و حتما فرزندتان بعد از اینکه روز جالبی برای جمع کردن همه آن‌ها داشته، از خوردن آن‌ها لذت خواهد برد.

۶. از فرزندانتان بخواهید که در آشپزی به شما کمک کنند
سعی کنید از کودکان بخواهید در هنگام آماده کردن مواد غذایی برای صرف شام، به شما کمک کنند. اگر آنقدر کوچک هستند که نمیتوانند چاقو را نگه دارند، از آن‌ها بخواهید سبزیجاتی را که دارید خرد می‌کنید به دستتان بدهند. درست مانند پرورش دادن آنها در خانه، دانستن اینکه هر دوی شما سخت تلاش کرده‌اید تا غذای خود را آماده کنید، کودک را به خوردن غذا تشویق خواهد کرد. کودکان تنها با نگه داشتن غذا در دست خود برای مدتی می‌توانند آشنایی شان را با انواع مختلف میوه‌ها و سبزیجات افزایش دهند و ممکن است تمایل بیشتری برای امتحان کردن آنها پیدا کنند. اجازه دادن به کودکان برای اینکه بشقابشان را خودشان پر کنند یا ساندویچشان را خودشان درست کنند، می تواند شگفت انگیز باشد. فقط کافیست گزینه هایی از غذای سالم را در اختیارشان قرار دهید تا خودشان بقیه کارها را انجام دهند.

۷. با در نظر گرفتن جایزه آنها را به خوردن غذای سالم تشویق کنید
برای تشویق کودکانتان به خوردن غذای سالم می توانید به عنوان پاداش از آنها تعریف و تمجید کنید. همچنین می توانید امتیازی را در ازای هر بار که یک بشقاب کامل از سبزیجات را میل کردند در نظر بگیرید و زمانی که به تعداد خاصی از امتیازات دست پیدا کردند، یک روز را برای جشن گرفتن با خانواده تعیین کنید. با انجام دادن این هفت نکته ساده می‌توانید به راحتی خانواده خود را به انتخاب‌ غذایی سالم‌تر تشویق کنید.
 

کانال تلگرامی آقا اجازه