مشاوره و پشتیبانی
نسخه جدید آقااجازه بصورت آزمایشی هم اکنون در دسترس می باشد

ورود به نسخه جدید

چگونه کودک خود را به مطالعه کردن تشویق کنید

چگونه کودک  خود را به مطالعه کردن تشویق کنید

متاسفانه امروزه کودکان دسترسی آسانی به اینترنت و رسانه‌های اجتماعی، برنامه‌ها، ویدیو یوتیوب و بازی‌های مختلف دارند و برای جلب توجه شان رقابت می‌کنند. جای تعجب نیست که آن‌ها وقت خواندن یک کتاب خوب را پیدا نمی‌کنند. ما در این مقاله به شما توضیح خواهیم داد که چرا کودکانتان باید بیشر مطالعه کنند و چگونه آن ها را تشویق به این کار کنید.

مزایای مطالعه

۱. افزایش دایره لغات
ارتباط، مهارت بسیار مهمی برای کودکان است که باید در خودشان رشد دهند. در دنیایی که تحت سلطه پیامک و ایمیل است، پیدا کردن کلمات مناسب برای صحبت کردن با دیگران بسیار مهم است خواندن از سنین پایین به گسترش دایره لغات کودک کمک می‌کند. بهتر است کودکان قادر به برقراری ارتباط با دیگران و بیان افکارخود باشند، زیرا این مهارت در آینده آن ها و همچنین در محیط کارشان بسیار ارزشمند خواهد بود. یک دایره لغات بزرگ‌تر نیز برای اعتماد به نفس کودک شما شگفتی می‌آفریند، زیرا یاد می‌گیرد که دنیای اطراف خود را کشف و درک کند.

۲.بهبود بخشیدن خلاقیت ها
از آنجا که این روز ها ربات ها درحال گرفتن شغل های ما انسان ها هستند، خلاقیت یکی از کاربردی ترین ویژگی هایی است که یک فرد می تواند داشته باشد. خلاقیت به شما کمک می‌کند تا ایده‌های جدید را ابداع و رویا پردازی کنید، و همچنین یک مولفه حیاتی برای حل مساله است. برخلاف باورهای عموم مردم، هر کسی می تواند خلاقانه فکر کند. یک روش خوب برای توسعه تفکر خلاقانه، استفاده از تخیل است. یک کتاب خوب باعث می‌شود که فرزند شما از تخیل خود استفاده کند، همان طور که آن‌ها جهان و شخصیت‌های خیالی را در سر خود می‌بینند.

۳. برای سلامت روان مفید است
٪۷۵ مشکلات روانی زمانی ایجاد می‌شود که فرد به بزرگسالی می‌رسد. به عبارت دیگر، زمانی که کودک هستیم این مشکلات رشد می‌کنند. دو عامل کلیدی که باعث مشکلات روانی در کودکان می‌شوند استرس و اضطراب هستند. کودکی ترکیبی از فشار همسالان، مشکل اعتماد به ‌نفس و آزمون‌های پر استرس است. تعجبی ندارد که کودکان به طور فزاینده‌ای دچار بیماری های روحی ‌شوند. خواندن یک کتاب خوب می‌تواند برای سلامت روانی کودکان شگفتی ایجاد کند، زیرا این امکان را می‌دهد که مدتی از دنیای واقعی دور شوند.

۴ . سرگرم کننده است
بیایید برای یک لحظه فواید سلامتی را کنار بگذاریم، شاید بهترین ویژگی در مورد مطالعه این است که سرگرم کننده است. زمانی که کودکان شروع به مطالعه یک کتاب میکنند، خودشان را در دنیای جدید غرق خواهندکرد و تصور می‌کنند که همه چیز جلوی چشمانشان است. درست مثل فیلمی است که بچه‌ها کارگردان آن باشند می‌تواند هیجان‌انگیز، خنده‌دار و یا حتی غمگین باشد. مثل این است که آن ها سوار یک ترن هوایی شده باشند.

چطور کودک خود را به کتاب خواندن تشویق کنید
 
به کتابخانه بروید
یکی از عواملی که کودکان را از کتاب خواندن باز میدارد، عدم دسترسی به کتاب است. خوشبختانه در اکثر مناطق منبعی از کتاب‌های مختلف وجود دارد: کتابخانه! کتابخانه‌ها مکانی عالی برای کتاب خواندن هستند. در آنجا همه نوع کتاب، برای همه سلیقه‌ها و سنین وجود دارد. کودک شما می‌تواند به همه این کتاب‌ها به طور رایگان دسترسی داشته باشد. چرا با فرزندتان به کتابخانه محلی خود نمیروید؟ فرزتد شما می‌تواند با کتابدار در مورد موضوع کتاب هایی که به خواندن آنها علاقه دارد صحبت کند و کتابدار به او کمک کند. بدون شک کتابخانه جایی است که فرزندتان در آن به کتاب خواندن علاقه مند خواهند شد.

برای فرزندان خود کتاب بخوانید
اگر فرزندتان تمایلی به کتاب خواندن ندارد، شما می توانید صفحه ها یا فصل های اول کتاب را برای آنها بخوانید.خواندن با صدای بلند برای کودکانی که علاقه به خواندن ندارند، روشی موثر برای علاقه مند کردن آنها به مطالعه است. شما می‌توانید در یک نقطه بسیار مهم در داستانی که برای آنها میخوانید توقف کنید، جایی که آنها به شدت مشتاق هستند تا بدانند که بعد چه اتفاقی می‌افتد. اگر می‌خواهند بدانند، پس باید خودشان کتاب بخوانند. به طور کلی کتاب خواندن روش بسیار خوبی برای گذراندن زمان با یکدیگر است.

برای خواندن زمان بگذارید
ممکن است پیدا کردن زمان مناسب برای کتاب خواندن سخت باشد، ولی سخت نگیرید، نیازی به زمان زیادی برای کتاب خواندن نیست،  ۱۵ الی۲۰ دقیقه کافیست. اما باید منظم باشد. حتی ممکن است متوجه شوید که ۲۰ دقیقه به ۲ ساعت تبدیل می‌شود! بهتر است شما هم همراه با فرزندتان مطالعه کنید. با هم در یک اتاق بنشینید، همه  وسایل سرگرم کننده را کنار بگذارید و فقط بخوانید. به این ترتیب از تمام مزایای مطالعه بهره مند خواهید شد. به طور کلی، نیم ساعت خواندن در روز زیاد نیست. اما منفعت های آن یک عمر باقی خواهد ماند.

یک فضای مطالعاتی فراهم کنید
یک راه عالی برای اجتناب از همه عوامل حواس‌پرتی در خانه مانند تلویزیون ،پلی استیشن ، آی پد و... این است که یک فضای مطالعه اختصاصی داشته باشید. زمانی را با فرزندتان برای طراحی یک فضای عالی مطالعاتی بگذرانید. آن را خصوصی، راحت، و جایی قرار دهید که کودک شما می‌خواهد وقت خود را صرف کند. این گونه مطالعه کردن را از یک کار معمولی به یک کار خاص تبدیل میکنید.

کانال تلگرامی آقا اجازه