مشاوره و پشتیبانی

چگونه سرعت یادگیری را بهبود ببخشیم

چگونه سرعت یادگیری را بهبود ببخشیم

یادگیری سریع، یکی از پیشرفته‌ترین روش‌ها در یادگیری است که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این یک سیستم شناختی برای افزایش سرعت یادگیری کودک است، که مبتنی بر آخرین تحقیقات انجام گرفته درباره مغز است. فلسفه و اثربخشی آن مبتنی بر سبک یادگیری طبیعی یک فرد است. و برای یادگیری کاملا اساسی است، که به استفاده از پتانسیل تحصیلی کودک کمک می‌کند. این روش یادگیری، امکان استفاده یک فرد از مهارت‌های فیزیکی، خلاقیت، موسیقی، تصاویر و نقاشی که منجر به کشف خودکار یادگیری بهینه می‌شود، را امکان پذیر می کند. به عنوان یک انسان، ما فکر میکنیم که ذهن محدود، با ظرفیتی محدود برای ذخیره اطلاعات داریم. این یک ساختار ذهنی برای انسان است که فکر می کنیم حتما باید اطلاعات قدیمی از بین بروند تا اطلاعات جدید را ذخیره کنیم. تحقیقات ثابت کرده اند که ما ظرفیت نامحدودی برای یادگیری داریم. اگر هر نورون تنها بتواند یک واحد از حافظه را فراهم کند در اینصورت عدم داشتن فضای ذخیره سازی به مشکلی بزرگ تبدیل می شود، درست مثل یک فلش.
با این حال نورون های زیادی با هم ترکیب می شوند که در این حالت هر کدام می توانند در یک زمان فضای ذخیره سازی زیادی را فراهم کنند، که ظرفیت ذخیره سازی مغز را به صورت نمایی تا ۲.۵ پتابایت(یک میلیون گیگابایت) افزایش می دهد. برای مقایسه، اگر مغز شما مثل یک ضبط کننده دیجیتال در یک تلویزیون کار می‌کرد، ۲.۵ میلیون گیگابایت برای نگه داشتن سه میلیون ساعت نمایش تلویزیونی کافی بود. تلویزیون شما باید برای ۳۰۰ سال مداوم ضبط کند تا از کل این فضا استفاده کند.
حال باید چه کار کنیم تا سرعت یادگیری را افزایش دهیم:
قدرت تخیل
 با تمایل زیادی به جنبه فنی و فایده تحصیل، ما به نوعی قدرت تخیل را دست‌کم گرفته‌ایم. بله، تخیل پایه رشد مغز، تیزهوشی و یادگیری سریع مفاهیم است. حتی در معادلات خطی با اتخاذ یک پاسخ نامعلوم به عنوان "x" شروع می‌کنیم. بنابراین برای حفظ بهتر ما باید به مغز اجازه دهیم که مبالغه کند. استفاده از قلم‌های رنگی و مشخص کردن کلمات دشوار، ایجاد جملات خنده‌دار، باعث می‌شود که ما بهتر مطالب را به یاد بیاوریم، برای اینکه اطلاعات به درستی ذخیره شوند، ما باید بتوانیم یک داستان مفصل طولانی حول آن بسازیم، که این بعدا به ما کمک خواهد کرد تا از آن بهره‌برداری کنیم.
فراهم کردن یک محیط یادگیری طبیعی
نباید تاثیر خودکارهای رنگی و پرده روشن در مطالعه را دست کم بگیریم. ما باید به کودکان اجازه دهیم که یک جای سرگرم کننده برای مطالعه داشته باشند، فضای مطالعه را با وسایل تحصیل مثل پوسترهای مختلف، پرده های رنگی، موزیک پلیر، لپ تاپ، و پرینتر و لوازم تحریر و.. ارتباط دهید. همچنین باید وسایل کاهنده استرس مثل مکعب روبیک، اسپینر و ... در دسترس باشند. اجازه دهید فرزندتان از بین این موارد انتخاب کند و بیشترین استفاده را از آنها ببرد. یک اتاق کوچک با یک نمای خوب به بازسازی حافظه کودک کمک می‌کند.
عناوین جذاب را برای مطالعه انتخاب کنید
بدون شک، علاقه همیشه به یادگیری، سرعت می‌بخشد. حتی اگر موضوعی وجود داشته باشد که کمتر جالب توجه شما باشد، همیشه می‌توانید آن را با مثال‌های جالب، جذاب کنید. اگر یک معلم یا والد بتواند لیستی از چیزهایی را که فرزندشان را جذب می کند، تهیه کند، آنگاه درس‌ها می توانند بر اساس این لیست برنامه‌ریزی ‌شوند. به عنوان مثال، اگر یک کودک به ماشین‌های پرسرعت علاقه داشته باشد، و سپس مشاور مربوطه باید نمونه‌ها، مطالعات موردی و دیگر موضوعات نوشتاری را حول این علاقه کودک ایجاد کند. این روش به مغز اجازه می‌دهد تا به طور خودکار اطلاعات را ذخیره کند و حافظه کودک را افزایش دهد.
عقل فعال در بدنی فعال است
بدن ما مانند ماشینی است که به سرویس و فعالیت مداوم نیاز دارد. ما نمی‌توانیم بدون آن عمل کنیم. بدنی غیرفعال می‌تواند گردش خون ما را کند، کند که به نوبه خود برای ذهن خوب نیست. ذهن نیاز به جوان‌سازی و فعالیت دارد. ما باید فعالیتهای بدنی مانند هر نوع بازی یا ورزش - شنا، بسکتبال و تنیس و غیره در خود تقویت کنیم تا بدن خود را فعال نگه داریم. درست مانند راه اندازی مجدد یک کامپیوتر که به آن کمک می‌کند سریع‌تر کار کند، ذهن با طراوت نیز قادر خواهد بود اطلاعات بیشتر را با سرعت زیادی حفظ کند.
مدیتیشن
یک جنبه مهم دیگر برای افزایش قدرت یادگیری تمرکز کردن است. مدیتیشن نیروی ذهنی را افزایش می‌دهد و آن را آرام‌تر و عاری از استرس می‌سازد. این کار به بردباری کودک و درک آن‌ها نسبت به شرایط زندگی کمک می‌کند و فضای بهتری برای یادگیری و حفظ کردن ایجاد می کند.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

کانال تلگرامی آقا اجازه