مشاوره و پشتیبانی
نسخه جدید آقااجازه بصورت آزمایشی هم اکنون در دسترس می باشد

ورود به نسخه جدید

نحوه آموزش درست در کلاس آنلاین

نحوه آموزش درست در کلاس آنلاین

 

با عمومی تر شدن اینترنت و استفاده همگانی از آن و با شروع قدرت فضای مجازی کم کم برخی از اساتید در حوزه های آموزش خصوصی نسبت به برگزاری کلاس آنلاین اقدام کردند. این نوع کلاس ها توانست دانش آموزان و مخاطبان خوبی برای این گروه های آموزشی داشته باشد. از طرف دیگر عدم نیاز و وابستگی به یک مکان فیزیکی نیز مزید بر علت شد و عملا کلاس آنلاین برای حوزه خصوصی آموزش یک نعمت بزرگ محسوب می شد.
 

نحوه آموزش درست در کلاس آنلاین

 

کلاس آنلاین در دنیا نیز به همین اندازه محبوبیت پیدا کرد. در واقع یک محقق، دانشجو یا طالب دانش می توانست به صورت آنلاین از این سر دنیا با استادی در ارتباط باشد که در سوی دیگر دنیا نشسته است و دانش خود را منتقل می کند. کنفرانس های علمی سیسکو نمونه موفقی از انواع این کلاس ها در دنیا محسوب می شود.
اما مسئله ای که وجود دارد این است که در استفاده از کلاس آنلاین به شکل گفته شده اجباری وجود نداشت و افراد بر اساس نیازی که احساس می کردند در این کلاس ها شرکت می کردند پس مشکل خاصی پیش نمی آمد. از طرف دیگر بسیاری از این کلاس ها رایگان نبوده، وقتی شما برای چیزی پول و هزینه ای پرداخت می کنید مسلما دقت بیشتری در استفاده از آن به کار می برید.
اما در دوران کرونا و اجباری شدن استفاده از کلاس آنلاین توسط سیستم آموزش کشور، عملا بعد دیگری از این نوع کلاس ها بر بقیه مشخص شد. چگونه می توان انتظار داشت دانش آموزی که سر کلاس چندان به درس گوش نمی داد و مدام بازیگوشی می کرد در کلاس آنلاین، درست جایی که فشار فیزیکی و حضور فیزیکی معلم احساس نمی شود، به درس توجه کند؟ از طرف دیگر این دانش آموزان با فضای مجازی آشنایی بیشتری نسبت به معلمان و مدیران خود دارند پس راحت تر می توانند این نوع سیستم آموزش را دور بزنند.
 

کلاس آنلاین در مسیر درست

 

کلاس آنلاین در مسیر درست

سوال اساسی این است که یک معلم خصوصی یا یک معلم کلاس که به یک یا چند دانش آموز از طریق کلاس آنلاین درس می دهد و قرار است این دانش را به صورت مجازی منتقل کند، چه کاری باید انجام دهد که این انتقال دانش در حداقل ترین شکل ممکن با همان کیفیت حضوری اتفاق بیفتد؟
در میان کتاب خوان ها یک مثال بسیار جالب رواج دارد. آن ها معتقد هستند اگر یک فرد نتواند کتاب را تا انتها بخواند، مقصر او نیست، بلکه این کتاب است که نتوانسته به هر دلیل او را جذب خود کند.
داستان کلاس آنلاین نیز همین است. اگر دانش آموز نمی تواند با این انتقال دانش کنار بیاید، پشت سیستم خود می خوابد یا به نحوی دیگر وقت خود را سپری می کند و تنها منتظر است که یک حضور و غیاب در این بین رخ بدهد، به نظر مقصر خود دانش آموز نیست. این معلم یا درس است که نمی تواند جذابیت خوبی برای فرد داشته باشد.
پس عملا مشکلی که ما داریم نه بر سر کلاس آنلاین بلکه بر سر جذابیت درس و کلاس است. کلاس آنلاین تنها این قدرت و فرصت را به دانش آموز داده است تا از زیر بار اجبار خارج شود. اگر در مدرسه پشت دوستان خود به خواب می رفت، امروز می تواند راحت تر در تخت خواب خود بخوابد. پس عملا کلاس آنلاین تنها این دست از مشکلات آموزشی را که ریشه قطوری نیز دارد، به ما نشان داده. اما راهکار چیست؟
 

کلاس آنلاین، می تواند جذاب باشد!

کلاس آنلاین، می تواند جذاب باشد!

نکته ای که وجود دارد این است که کلاس آنلاین این قابلیت را دارد که جذابیت های بصری و صوتی بیشتری نسبت به کلاس های حضوری و فیزیکی داشته باشد. یک معلم خوش ذوق می تواند از این توانایی استفاده کند و جذابیت های مختلفی را به کار ببندد.
در واقع یک معلم باید سعی کند کلاس خود را جذاب کند. کلاس آنلاین این فرصت و ابزار را به او می دهد که از طریق بصری و شنوایی این جذابیت ها را نیز اضافه کند.
پس بر خلاف تصور نه تنها کلاس آنلاین موجب ضعف سیستم آموزش نمی شود، بلکه با نشان دادن نقاط عمده ضعف این سیستم راه حل هایی را نیز در جیب خود دارد. به شرطی که معلمان و مدیران نسبت به استفاده از آن آگاه باشند.
متاسفانه بسیاری از معلمان امروز نه تنها از وجود این امکانات غافل هستند، بلکه در همان انتقال صدا و تصویر خودشان نیز مانده اند! در کلام ساده تر معلمان هنوز نمی توانند به طور موثری با کلاس آنلاین ارتباط برقرار کنند. پس چه انتظاری می توان داشت که بتوانند از امکانات جالب و جذاب آن بهره بگیرند.
اینجاست که لزوم آموزش این سیستم به خود معلمان مطرح  می شود. ابتدا باید این سیستم و امکانات آن توسط متخصصان به ساده ترین زبان به معلمان و مدیران آموزش داده شود تا آن ها بدانند که دقیقا با چه چیزی طرف هستند. سپس بر اساس این امکانات کلاس درس خود را مدیریت کنند. این مدیریت اگر به درستی صورت بگیرد و دانش آموز بدون فشار فیزیکی و اجبار معلمین جذب درس شود سیستم آموزشی می تواند جهش قابل ملاحظه ای را تجربه کند.
 

کلاس آنلاین

پایان سخن از آن چه که گفتیم!

به طور کلی کلاس آنلاین و مسئله آموزش از راه دور نه تنها موجب سستی سیستم آموزش نشده است، بلکه نقاط ضعف آن را به رخ مدیران و سیاستگذاران کشید. اینان تا سال ها زیر بار این نقاط ضعف نمی رفتند و مدام با اعداد و ارقام و جداول مختلف پیشرفت های واهی آموزشی را ملاک می دانستند.
اما مسئله اینجاست که زیر ساخت کلاس آنلاین به نحوی است که می تواند این نقاط ضعف را پوشش دهد و باعث قوام سیستم آموزشی شود. تنها باید خود معلم و مدیر بداند که چگونه می تواند از این سیستم استفاده کند. او اگر آموزش درست در این زمینه ببیند می تواند کلاس خوبی داشته باشد و دانش آموز را به سمت کلاس و درس جذب کند.
امیدواریم بعد از دوره کرونا سیستم آموزشی نخواهد که راه همیشگی و سنتی خود را برود. که اگر این چنین شود عملا دیگر امیدی به این سیستم نباید داشته باشیم. نتایج این کار را نه سیاست گذاران امروز که مدیران 30 سال آتی درک خواهند کرد. 
    
    

کانال تلگرامی آقا اجازه