مشاوره و پشتیبانی
نسخه جدید آقااجازه بصورت آزمایشی هم اکنون در دسترس می باشد

ورود به نسخه جدید

معلم خصوصی چه خصوصیت هایی باید داشته باشد

معلم خصوصی چه خصوصیت هایی باید داشته باشد

 

معلم خصوصی یکی از ابزارهایی است که در سال های گذشته در سیستم آموزش کشور به آن توجه بسیاری شده است. یک ایده قدیمی می گوید هرچه تعداد دانش آموزان کمتر باشد میزان تمرکز معلم بالاتر خواهد بود و توانایی ارائه مفاهیم بیشتر می شود. اما آیا این دلیل کافی برای استفاده از معلم خصوصی است؟ معلم خصوصی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

به طور کلی وجود معلم خصوصی نشان دهنده ضعف سیستم آموزشی است. هرچه این مفهوم گسترده تر و لازم تر باشد به همان اندازه سیستم آموزشی دارای ضعف بزرگتری خواهد بود.

بگذارید داستان را این گونه بیان کنیم. اگر سیستم آموزش مدرسه مناسب باشد و فرد بتواند بر اساس آموزش های دیده شده آزمون های تعریف شده را با موفقیت طی کند عملا  نیاز کمتری به معلم خصوصی به وجود می آید. اما اگر سیستم آموزشی قادر نباشد همچنین آمادگی در دانش آموزان ایجاد کند، مقصر خود سیستم آموزش است. اما این لزوما به این معنی نیست که معلم مقصر اول و آخر است.

مشکلات سیستم آموزشی در ایران به اندازه ای گسترده است که عملا نمی توان یک عامل را به صورت مستقل بیان کرد. از این رو از بیان این مشکلات صرف نظر می کنیم و ترجیح می دهیم به جای باز کردن زخمی کهنه و چرکین راه حل موقتی معلم خصوصی را برای والدین و دانش آموزان تشریح کنیم و امیدوار باشیم که بالاخره روزی مسئولین دست به ترمیم این زخم چرک کرده بزنند.

 

چرا معلم خصوصی؟

چرا معلم خصوصی؟

وقتی سیستم آموزشی قادر به مدیریت درست آموزشی نیست مسلما دانش آموزان و سپس جامعه اصلی ترین ضربات را دریافت می کنند. معلم خصوصی می تواند تا حدودی این نقطه ضعف را به صورت موضعی برطرف کند.

دانش آموز نیاز به آموزش دارد. در کلام ساده تر دانش آموزان در طی 12 سال تحصیلی تقریبا باید به صورت کامل تحت سلطه آموزشی معلم قرار داشته باشند. در واقع دانش آموز در این سال ها نمی تواند به تنهایی مسیر درست آموختن را برود. بر عکس دانشجویان که یاد می گیرند باید خودشان در این مسیر قدم بگذارند و استاد وظیفه راه بردن آن ها را ندارد!

بنابراین مهمترین نیازی که در سیستم آموزشی به معلم خصوصی وجود دارد این است که دانش آموز نمی تواند به تنهایی اقدام به آموختن کند. یک معلم می تواند در این مسیر همراه دانش آموز باشد.

پس بگذارید ساده تر این مسئله را بیان کنیم. لزوما نیاز دانش آموز به معلم صرف آموختن نیست. بلکه پیمودن مسیر آموختن است که نیاز او به معلم را ایجاد می کند.

در این سال ها بسیار تلاش شده است که مفاهیمی تحت عنوان کتاب های کمک آموزشی، سی دی های آموزشی و ... در این مسیر جای معلم را بگیرند اما معلم همواره جایگاه خود را حفظ کرده است.

 

معلم خصوصی یا کتاب های کمک آموزشی؟

معلم خصوصی یا کتاب های کمک آموزشی؟

شاید برای شما سوال پیش بیاید که کتاب های کمک آموزشی یا سی دی های آموزشی می توانند همان مفاهیم آموزشی را به دانش آموز منتقل کنند، پس آیا می توان به جای استفاده از معلم خصوصی از این ابزارها استفاده کرد؟

به سادگی می توان گفت که خیر! در واقع معلم زنده است و می تواند دانش آموز و احساسات او را درک کند. مشکل او را لمس کند و به صورت تعاملی با او ارتباط برقرار کند. اما یک سی دی در نهایت با دکمه play و stop کار می کند و یا دانش آموز می تواند به سادگی کتاب را کنار گذاشته و به آن پایبند نباشد. از طرف دیگر دانش آموز با معلم خصوصی می تواند وارد تعامل شود در حالی که با کتاب و سی دی های آموزشی و ... این امکان وجود ندارد.

پس مهمترین فاکتوری که هنوز معلم را در سیستم آموزش ما سرپا نگه داشته همین زنده بودن است که می تواند تعامل را در کلاس درس خود برقرار کند و بر اساس همین تعامل ذهن دانش آموز را به چالش بکشد. تا زمانی که ذهن دانش آموز به چالش کشیده نشود عملا هیچ موفقیت بارز آموزشی رخ نمی دهد.

 

از معلم خصوصی چه انتظاری داریم؟

از معلم خصوصی چه انتظاری داریم؟

بنابراین تا این جا دانستیم که سیستم آموزشی ما نواقصی دارد که در این بین معلم خصوصی می تواند به شکل مقطعی مرهمی بر این نقاط ضعف باشد. مهمترین فاکتور برتری معلم ها تعامل و ایجاد ارتباط زنده با دانش آموز است.

بنابراین به صورت کلی اگر بخواهیم بیان کنیم. ما از معلم خصوصی این انتظار را داریم که بتواند تعامل درست و مناسبی با دانش آموز برقرار کند. در واقع این کار بسیار می تواند سخت تر از کلاس درس چند ده نفری باشد.

چرا که در یک کلاس درس دانش آموز به سبب حضور دوستان و همکلاسی های خود قدرت ابراز وجود پیدا می کند و می تواند در بحث های کلاسی شرکت کند اما در یک کلاس خصوصی این حس بسیار ضعیف میشود و دانش آموز بیشتر ترجیح می دهد که ساکت باشد.

از معلم خصوصی انتظار می رود که دانش آموز را در کلاس درس خود فعال نگه دارد و آن را وادار به بحث کند. اگر قرار باشد در این کلاس ها دانش آموز ساکت باشد تقریبا معلم قدرت تعاملی خود را از دست می دهد و در این لحظه تبدیل به همان سی دی های آموزشی می شود و هیچ فرقی با آن ها نمی کند.

پس بزرگ ترین و مهمترین انتظار ما از معلمان خصوصی این است که بتوانند علاوه بر تدریس صحیح و استفاده از روش های نوین آموزشی از تعامل درستی با دانش آموز بهره بگیرند و این آموزش را تکمیل کنند.

 

معلم خصوصی

پایان سخن

به طور کلی آموزش مفهوم بسیار بزرگی است که به هر دلیل در کشور ما چندان به آن بها داده نمی شود. در هر صورت می توان برای مدتی نامعلوم معلم خصوصی را دوای این درد بدانیم. همچنین با وجود بیماری کرونا کلاس آنلاین می تواند راه حل خوبی برای آموزش محسوب شود.

در این حالت با وجود این که معلم خود حضور فیزیکی ندارد اما همچنان زنده است و قادر است تعامل خود را برقرار کند. اتفاقا یک کلاس غیر حضوری می تواند حس تنهایی دانش آموز را کمتر کند و ترس او از برقراری ارتباط را راحت تر فرو بریزد.

کانال تلگرامی آقا اجازه