مشاوره و پشتیبانی
نسخه جدید آقااجازه بصورت آزمایشی هم اکنون در دسترس می باشد

ورود به نسخه جدید

راهکار های مهار کردن استرس از دانش آموزان

راهکار های مهار کردن استرس از دانش آموزان

اصطلاح استرس در زندگی ما به شدت ریشه کرده است به طوری که به سختی می توانید فردی را پیدا کنید که چیزی از آن نشنیده یا تجربه نکرده باشد. این واژه در عین حال که به خوبی شناخته شده است با این وجود هنوز عده زیادی از افراد وجود دارند که در مدیریت کردن استرشان نا موفق هستند. از لحاظ نظری، استرس واکنش روانی و فیزیکی بدن به وضعیتی است که به عنوان تهدید تلقی می‌کنیم. این وضعیت نباید به طور واقع ‌بینانه تهدید کننده باشد، اما این واکنشی است که باعث می‌شود این حس در ما بوجود بیاید.
به همان شکل که بزرگسالان استرس را تجربه می کنند، دانش آموزان و دانشجویان نیز می‌توانند خود را در موقعیت‌های استرس زا قرار داده و علائم استرس را در رفتار خود نشان دهند. با توجه به اینکه مدرسه یکی از بخش‌های اصلی از دنیا و هویت دانش آموزان است، جای تعجب نیست که مدرسه اغلب منبع استرس برای بسیاری از کودکان باشد.

استرس مدرسه در میان دانش آموزان
منابع استرس مدرسه در دانش آموزان را می توان در چندین دسته مختلف مشاهده کرد:
۱. شخصیت و رفتار معلم (سخت گیری، مهربانی و لطافت، فضای عاطفی کلاس)
۲ . شرایط فیزیکی (تعداد زیاد دانش آموزان در یک کلاس، میزان سر و صدای دانش آموزان)
۳. محیط آموزشی (میزان خشونت، شرایط بحرانی و ...)
۴. الزامات مدرسه (امتحانات، تکالیف، نمرات)
براساس تحقیقات، اکثر دانش آموزان استرس مربوط به مدرسه را به صورت روزانه تجربه می‌کنند. مهم‌ترین عامل استرس برای دانش آموزان، ناتوانی در حفظ تعهدات مدرسه است.
بسته به مدارس خاص، تکالیف می‌توانند بسیار دشوار باشند. از سوی دیگر، دانش آموزانی که به والدین خود برای تکالیف و مطالعه تکیه می‌کنند، زمینه داشتن استرس بیشتری در زمانی که به دبیرستان می روند را دارند .

چگونه وجود استرس در دانش آموزان را تشخیص دهیم
دانش آموزان و بزرگسالان نشانه های یکسانی از واکش های ناشی از استرس از خود نشان می دهند، که می تواند شامل موارد زیر باشد :
احساسی (ناراحتی، اضطراب، ترس، اخلاق متغیر، عصبانیت و ...)
شناختی (خود تردیدی، تمرکز پایین، فراموشی، نشخوار افکار)
جسمی (تعریق دست، ضربان قلب سریع، قرمزی صورت، دل درد، سردرد و ...)
رفتاری (گریه کردن، خشم ناگهانی، پرخاشگری، گوشه گیری و ...)
متاسفانه استرس در آینده دانش آموزان تاثیر گذار است. بنابراین، موارد زیر کارهایی هستند که شما می‌توانید انجام دهید تا به دانش آموزان خود کمک کنید تا با چالش‌های استرس مدرسه مقابله کند.

صحبت، صحبت، صحبت
زمانی که بحث مقابله با واکنش پر استرس فرزندتان به مدرسه به میان می‌آید، اولین عمل شما باید یک مکالمه باشد. بسیاری از دانش آموزان به انزوا تمایل دارند و بعید است که به والدین خود نزدیک شوند. به همین دلیل است که باید اولین قدم را بردارید و در مورد چیزی که فرزندتان را اذیت می‌کند سوال کنید.

گوش دادن فعال و مکرر
در مورد قبلی، ما اهمیت مکالمه را مورد تاکید قرار دادیم، اما مکالمه باید به روشی متفاوت از مبحث والدین-دانش آموز استاندارد صورت بگیرد. زمانی که در مورد آن چه که فرزندتان احساس می‌کند، بحث می‌کنید، باید از نصیحت کردن اجتناب کنید و به دانش آموز خود توضیح دهید که به طور منطقی چه احساسی باید داشته باشد. بهترین حمایت، حضور والدینی است که به طور فعال گوش می‌دهند و واقعا فرزند خود را درک می کنند. به این ترتیب، دانش آموز احساس می‌کند که میتواند با والدینش صحبت کند و برای یافتن راه‌حل به آن‌ها مراجعه کند.

برای فرزندتان داستان بخوانید
داستان‌سرایی یک ابزار بسیار قدرتمند است که می‌تواند به شما کمک کند با استرس مدرسه فرزند خود مقابله کنید. این مکالمه می‌تواند به عنوان مثال از زندگی خودتان ساخته شود. از تجربیات سابق خود و اطرافیانتان قصه هایی برای فرزندتان تعریف کنید. این نوع مکالمه، به دانش آموز نشان می دهد که مرتکب اشتباه شدن و احساسات منفی داشتن امری طبیعی است. اگر چه احساسات منفی طبیعی هستند، اما یافتن استراتژی‌هایی برای مقابله با استرس بسیار مهم است.

روی افکار مثبت تمرکز کنید
والدین مثبت و شاد به دانش آموز کمک میکنند وضعیت را از زاویه دیگری درک کنند. شما باید از واکنش‌هایی مانند "عصبانی نباش، ناراحت نباش، نترس و..." اجتناب کنید. این عبارات در چنین شرایطی مفید نیستند، زیرا دانش آموز را از احساس عواطف منفی منع می‌کنند. بگذارید فرزندتان بداند که خوب است عصبانی، ترسیده، تنها و مضطرب باشد و بگذارید آن‌ها در مورد احساساتشان صحبت کنند.

تاثیر فعالیت جسمانی در استرس دانش آموز
فعالیت جسمانی انواع مختلفی از فعالیت هایی را شامل می‌شود که به کاهش استرس در دانش آموز کمک می‌کند. به عنوان یک والد، می‌توانید به راحتی فعالیت ورزشی را در برنامه روزانه فرزندتان بگنجانید.
"ما معمولا ورزش فیزیکی را با ورزش و سرگرمی مرتبط می‌کنیم اما در رابطه با دانش آموز، فعالیت فیزیکی می‌تواند در بسیاری از سناریوهای عادی روزمره اتفاق بیفتد. یک بازدید ساده از پارک و یک یا دو ساعت زنگ تفریح می‌تواند بر روی سطح استرس آن‌ها شگفتی ایجاد کند. اگر فرزند شما بزرگ‌تر باشد، ایده خوبی است که آن‌ها را به استخر شنا ببرید".
با این حال، شما باید بر روی فعالیت‌های غیر رقابتی متمرکز شوید که استرس ناشی از مقایسه با دانش آموزان دیگر را تحریک نمی‌کنند. این فعالیت‌ها باید از نظر فضا و زمان قابل‌پیش‌بینی باشند و در محیطی انجام شوند که دانش آموز با آن آشنایی کامل دارد.

علایق و رغبت را در فرزندتان تقویت کنید
متاسفانه، برنامه روزانه بسیاری از دانش آموز مملو شده است از از مدرسه و فعالیت های ورزشی که این باعث میشود دانش آموز زمان زیادی را برای علایق و سرگرمی‌های شخصی اش نداشته باشد. در عین حال، سرگرمی‌ها یکی از سالم‌ترین مکانیسم‌هایی هستند که فرد می‌تواند استرس خود را توسط آن مدیریت کند، چه دانش آموز باشد چه بزرگسال.
کمی وقت بگذارید تا به برنامه دانش آموز خود نگاه کنید و تصمیم بگیرید که آنها چه میزان زمان کافی برای انجام فعالیت های شخصی خود دارند. به عنوان مثال، اگر فرزندتان نقاشی و رنگ آمیزی را دوست دارد، او را با دادن یک روز مرخصی از تکالیفش غافلگیر کنید و اجازه دهید برای مدتی به رنگ آمیزی بپردازند.

نتیجه گیری
رنج کشیدن از استرس مدرسه می‌تواند برای کودکان ترسناک باشد، و به همین میزان برای والدین هم دیدن کودکانشان در سختی ها و مشکلات آزار دهنده است. خوشبختانه، به عنوان یک والد، چیزهای زیادی وجود دارد که شما می‌توانید برای دانش آموز خود برای مدیریت استرس ناشی از تکالیف و شرایط مدرسه آنها انجام دهید. همه این ها براساس گفتگو و گوش دادن های فعال می شود. اگر شما عادت داشتن "گفتگوهای جدی" با دانش آموز خود را ندارید، و اگر علائم استرس را در دانش آموز خود مشاهده می کنید حتما باید این کار را شروع کنید .

کانال تلگرامی آقا اجازه