مشاوره و پشتیبانی

شما از یک تدریس خصوصی چه انتظاراتی دارید؟

شما از یک تدریس خصوصی چه انتظاراتی دارید؟

تدریس خصوصی یکی از انواع آموزش هایی است که در دوره های مختلف تحصیلی مورد توجه قرار می گیرد. هر چه این دوره ها حساس تر و مهم تر شوند و به اتفاق مهمی چون کنکور نزدیک تر باشند، عملا تدریس خصوصی در آن دوره نیز اهمیت بالاتری پیدا می کند. اما سوال اصلی این است که شما از این نوع تدریس و آموزش چه انتظاری دارید؟ در کلام ساده تر از تدریس خصوصی شیمی، تدریس خصوصی ریاضی، تدریس خصوصی فیزیک یا تدریس خصوصی عربی می خواهید برای شما یا فرزند شما چه کار کنند؟

این سوال شاید به نظر عجیب برسد، زیرا تقریبا همه ما می دانیم که هدف اصلی در آموزش یادگیری است. اما آیا واقعیت این چنین است؟ وقتی یادگیری با ملاک هایی مانند نمره یا رتبه کنکور قرار است سنجیده شود پس عملا مفهوم یادگیری تنها به خاطر سپردن دروس یا درک مفهومی آن نخواهد بود. در این جا آن شاخص یا معیار مهم تر از یادگیری است.

 

یادگیری یعنی چه؟

 

به طور کلی مفهوم یادگیری چند سالی است که از بین رفته است و بیشتر توجهات معطوف به شاخص هایی مانند نمره و رتبه کنکور است. به طور کلی کنکور باعث شده است که ما فراموش کنیم هیچ انسانی نمی تواند در همه زمینه ها توانایی داشته باشد و نمی تواند همه چیز را درک کند.

اگر فردی بتواند در تمام 12 سال تحصیل معدل 20 داشته باشد و همه دروس را به ظاهر به خوبی یاد گرفته باشد، شما باید به آن شک کنید. چرا که این فرد یاد گرفته است چگونه درس ها و مفاهیم را حفظ کند و آن را روی کاغذ بیاورد اما شاید هیچگاه یاد نگیرد که کدام مفهوم را می تواند درک کند و به کدام مفهوم علاقه دارد.

در کلام ساده تر دانش آموزی که در یک یا دو درس قوی تر است و بقیه دروس متوسط یا ضعیف است احتمال موفقیت بالاتری نسبت به دانش آموزی دارد که در همه دروس قوی است و هیچ نمره پایینی ندارد! علت این موضوع بسیار روشن است. ما کارکرد نمره را تغییر داده ایم.

وقتی شما به نمرات 20 اهمیت بدهید و نمره 15 بی اهمیت باشد کارکرد نمره تغییر می کند. فردی که 20 گرفته هیچ برتری نسبت به کسی که 10 گرفته ندارد! در واقع نمره یک نوع شاخص برای مشخص کردن مسیر و استعداد فرد است. اگر کسی در ریاضی به راحتی 20 می گیرد ولی در علوم همچنین توانایی ندارد، مسلما می توان رای بر استعداد او به ریاضی داد. اما وقتی به اجبار خانواده ها و مدارس دانش آموز در همه دروس 20 یا 19 می گیرد عملا نمی توان نسبت به آینده او و استعدادی که دارد ابراز نظر کرد.

پس قبل از این که بخواهید به خاطر نمره های پایین فرزند خودتان دست به استفاده از تدریس خصوصی بزنید، بهتر است ببینید استعداد اصلی فرزند شما در چه زمینه ای است.

 

تدریس خصوصی هدفمند

 

به طور کلی می توانیم اینگونه بیان کنیم شما باید به صورت هدفمند از تدریس خصوصی استفاده کنید. در واقع شما به صرف پایین بودن نمره و برای افزایش این نمره دست به استفاده از تدریس خصوصی نزنید. شما باید ابتدا بدانید و ببینید که فرزند شما در چه دروس یا مفاهیمی استعداد دارد. سپس سعی کنید بر اساس این استعداد که به نوعی نقطه قوت آن نیز محسوب می شود نقاط ضعف را دسته بندی کنید.

بر اساس اینکه این نقاط ضعف تا چه اندازه در استعداد اصلی و نقطه قوت تاثیر دارد آن ها را دسته بندی کنید. حال سعی کنید بر اساس این دسته بندی از مفهوم تدریس خصوصی استفاده کنید.

به طور مثال دانش آموزی در ادبیات نمرات خوبی به دست می آورد اما در دروس عربی، ریاضی و فیزیک ضعیف است. شما به عنوان والدین این دانش آموز به جای این که به ریاضی و فیزیک اصرار داشته باشید باید از تدریس خصوصی عربی استفاده کنید. زیرا عربی می تواند به ادبیات کمک کند و آن را تقویت کند. سپس در مراحل بعدی ریاضی و فیزیک را تنها به اندازه نیاز و به بیان معروف به قدر قبولی باید یاد بگیرد.

این نوع استفاده از سیستم آموزشی گرچه از نظر نمره ای نمی تواند آورده مثبتی داشته باشد اما از نظر آینده و رهنمود کردن دانش آموز به مسیر درست می تواند تاثیر گذار باشد. حال به خودتان بستگی دارد که آینده کودک را فدای نمره بکنید یا نه!

 

تدریس خصوصی و مفهوم کنکور

 

ما در مورد تدریس خصوصی و نمرات پایان سال در بالا صحبت کردیم و روش درسته استفاده از این شیوه آموزش را بیان کردیم. اما در مورد تدریس خصوصی و داستان کنکور کمی اوضاع فرق می کند.

شما در کنکور باید بتوانید تمامی دروس و تمامی مفاهیم را بلد باشید. متاسفانه این شیوه در ادامه همان مسیر شاخص پرستی هاست! اما به هر حال باید به آن اعتماد کنیم و باور کنیم که این خود جزئی از قواعد بازی است و کاری نمی توانیم بکنیم.

اما خوشبختانه کنکور در چند سال گذشته بر اساس مفهوم پیش رفته است، همین موضوع ما را امیدوار می کند که بتوانیم بر اساس روش گفته شده حداقل یک نقطه قدرت بزرگ و چند نقطه ضعف نزدیک شده به نقطه قدرت داشته باشیم. در کلام ساده تر وقتی شما بتوانید نقطه قوت خودتان را تشخیص دهید و بر اساس نقطه قدرت خود وارد عرصه انتخاب رشته و سپس کنکور شوید احتمال موفقیت شما چند برابر می شود.

حال در این جا نیز باید هوشمندانه دست به انتخاب تدریس خصوصی بزنید. برخی از دروس در راستای نقطه قوت شما هستند. آن ها را بیشتر تقویت کنید و برخی دیگر تنها به اندازه معقول کافی است!

پس فکر نکنید قرار است همه دروس را صد در صد بزنید. شما باید حرفه ای و هوشمندانه عمل کنید. اگر به صورت هوشمندانه بتوانید رو به جلو حرکت کنید می توانید امیدوار باشید که موفقیت درتمام مراحل زندگی به شما لبخند خواهد زد. به هر حال آموزش و سیستم آموزشی نیز جزئی از مراحل زندگی انسان ها محسوب می شود. نحوه عبور از آن می تواند مسیر زندگی شما را مشخص کند.

کانال تلگرامی آقا اجازه