مشاوره و پشتیبانی

چرا مدرسه ها علاقه ای به برگزاری کلاس آنلاین ندارند ؟

چرا مدرسه ها علاقه ای به برگزاری کلاس آنلاین ندارند ؟

 

 

 

کلاس آنلاین در خانه

 

 

چرا مدرسه ها علاقه ای به برگزاری کلاس آنلاین ندارند ؟

برگزاری کلاس آنلاین در مدارس مخالفان و موافقان زیادی دارد. با گسترش بیماری همه گیر کرونا، مدارس برای کاهش سرعت انتقال بیماری و در امان نگه داشتن دانش آموزان، خانواده­ های آن­ها و همچنین کادر مدرسه تعطیل شد. پس از آن آموزش مجازی جایگزین موقت برای تحصیل حضوری شد. بسیاری از مدارس و والدین از شرایط آموزش مجازی ناراضی هستند و تصور می کنند این روش باعث افت تحصیلی دانش اموزان شده است؛ این عدم رضایت و افت تحصیلی خصوصا در دانش آموزان ابتدایی دیده می شود. به دلیل تغییرات عمده دروس ابتدایی و عدم امادگی کادر مدرسه به آموزش مجازی تاثیرات نامطلوب آن در بسیاری از مدارس دیده می شود. برخی مدارس با به کارگیری سیستم های LMS، رومیت و... سعی در ایجاد محیط تعاملی بهتری بین دانش آموزان و معلمان شدند. اپلیکیشن شاد، اینترنت سرعت پایین، عدم داشتن تجهیزات الکترونیکی لازم مثل موبایل، تبلت و... کار را برای دانش آموزان و خانواده های آن ها سخت تر کرده است. تا جایی که بسیاری از افراد به دنبال بازگشایی مدارس در شرایط خطرناک کرونایی بودند. در ادامه برای درک بهتر دلایل مخالفت افراد با کلاس آنلاین را با بیان معایب و مزایای این روش توضیح خواهیم داد.

 

نارضایتی مدارس از برگزاری کلاس آنلاین

بسیاری مدارس علاقه­ ای به برگزاری کلاس آنلاین ندارند. آن­ها معتقدند دانش آموزان در خانه از زیر بار مسئولیت انجام تکالیف و درس خواندن سر باز می­زنند. همچنین به دلیل نداشتن منابع مالی کافی برای ارتقای سطح کیفی کلاس­ها، این روش تدریس را مناسب نمی­دانند. خیلی از معلمان خوب و با­سابقه آشنایی کافی به کار کردن با فضای مجازی را ندارند، و این موضوع برای معلمان و مدرسه مشکل آفرین شده است. همچنین مدیریت کلاس و آموزش برای معلمان بسیار سخت تر شده است.

عدم تعامل در هنگام تدریس بین دانش آموزان و معلم و تدریس یک طرفه از سوی معلمان کیفیت یادگیری را پایین آورده است و دانش اموزان سریعتر خسته می­شوند و تمرکز خود را از دست می­دهند. با کاهش زمان آموزش در کلاس آنلاین تکرار لازم برای یادگیری بهتر کم­تر شده و در همین راستا بازدهی کافی و مناسب را از این روش آموزش نتوانستند کسب کنند.

 

مزایا و معایب کلاس آنلاین

 

نبود زیرساخت های لازم آموزش مجازی برای حجم انبوهی از دانش آموزان یک معضل بزرگ برای سیستم آموزشی ایجاد کرد که به جای حل این مشکل به فکر باز کردن مدارس افتادند تا از این طریق معایب این نوع تحصیل را حل کنند. بسیاری از دانش آموزان به دلیل نداشتن وسایل الکترونیکی لازم گاها مجبور می­شدند از تحصیل کناره­ گیری کنند و این موضوع در خانواده­ های با سطح مالی کمتر بسیار بیشتر دیده می­شود.

 

تغییر کتاب­های درسی و عدم آگاهی والدین به مباحث جدید

کتاب­های درسی در مقاطع ابتدایی مشمول تغییرات زیادی بوده است و نحوه آموزش کودکان و والدین بسیار متفاوت است. از این رو بسیاری از والدین توانایی آموزش بهینه به فرزندانشان را ندارند. هر چند در این شرایط کمک گرفتن از معلم خصوصی می تواند به ان­ها کمک کند و تدریس خصوصی به صورت حضوری و انلاین تا حدودی راه گشای این مشکل خواهد بود. احتمالا یکی از مزیت های گسترش آموزش مجازی افزایش مدرسه آنلاین بوده است که امکان دسترسی به اساتید مجرب و حرفه ایی در سراسر کشور را فراهم کرد. شما در هرجای ایران باشید با درخواست دبیر خصوصی می­توانید معلم مناسب را برای دانش آموزان پیدا کردید که یکی از راه­های رسیدن به سطح علمی برابر در همه نقاط کشور است. تدریس خصوصی معمولا در تمامی رشته­ها، دروس و پایه های تحصیلی انجام می­شود از جمله تدریس خصوصی فیزیک، تدریس خصوصی شیمی، تدریس خصوصی عربی، تدریس خصوصی ریاضی و بسیاری دیگر.

 

 

 

 

کاهش روابط بین دانش آموزان و آسیب­های روانی ناشی از آن

برخی عدم توانایی ارتباط دانش آموزان را معضل بزرگی بر سلامت روانی کودکان می­دانند. آسیب­هایی که کاهش روابط بین فردی و عدم حضور در اجتماعاتی چون مدرسه بر آن­ها می گذارد، بسیار جدی است. این موضوع روی اعتماد به نفس و روحیه کار جمعی و تیمی کودکان تاثیر نامطلوب می­گذارد. آسیب­های روانی که بیماری همه گیر کرونا بر جامعه گذاشته است غیرقابل انکار است. اما در شرایطی نمی­باید با بازگشایی زودهنگام مدارس به چرخه و جهش این بیماری دامن زد. در این وضعیت تنها با توجه ویژه و یافتن راه حل­های کاربردی باید این آسیب های به وجود امده را کاهش داد و برای حل ان­ها تلاش بیشتری کرد.

 

مزایای کلاس آنلاین

با وجود بسیاری از مشکلات و معایب آموزش آنلاین، برگزاری کلاس های آنلاین مزیت ها و محاسن بسیار دیگری دارد. در آینده نزدیک این نوع کلاس­ها ممکن است جزئی جدایی ناپذیر از سیستم و نظام آموزش و پرورش جهانی شود. در هر دوره تغییر شکل آموزش و کلاس در ابتدا برای نسل حاضر کمی سخت است. اما زمانی که مشکلات را شناسایی و عیوب ان را بیش از پیش رفع کنند، آموزش آنلاین یک موهبت برای همه مردم است. دسترسی به دانش در هر نقطه از جهان و در هر زمانی یک نقطه قوت برای تحصیل محسوب می شود.

کلاس آنلاین از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار است. شما می­توانید متناسب با زمان موجود در بین کارهای روزمره کامپیوتر خود را باز کنید و سر کلاس حاضر شوید و بعد از اتمام کلاس دوباره سریع به همه­ ی کارهای خود برسید. کاهش زمان رفت و آمد یکی از برترین ویژگی­ دوره های آنلاین است.

برقراری ارتباط با شبکه های مجازی و ایمیل با معلمان این امکان را برای دانش آموزان فراهم می­کند که راحت تر سوالات خود را مطرح کنند و در کلاس­های عمومی بسیاری از دانش اموزان از ترس اینکه سوالش احمقانه باشد از پرسیدن سوال خود دست می­کشند و مفاهیم مهمی در ذهنشان حل نشده باقی می­ماند اما پرسیدن سوالات­شان از طریق ایمیل برای شان راحت­ تر است.

در انتها باید این را در نظر بگیریم که هر چیزی در ابتدا مشکلات و سختی­ هایی دارد و تنها با همکاری و پشتکار می­توان از آن­ها گذشت. برگزاری کلاس­های آنلاین هم مثل اینترنت روزی بخشی جداناپذیر از زندگی ما خواهد شد. همان طور که افراد بسیاری در ابتدا تنها معایب اینترنت را می­دیدند و از مزایای این تکنولوژی بی حد چشم ­پوشی می­کردند، همین مساله نیز در مورد تدریس آنلاین نیز وجود دارد و با گذر زمان و درک خوبی­ های این روش افراد بیشتری از امکانات این بستر استفاده خواهند کرد.

کانال تلگرامی آقا اجازه