مشاوره و پشتیبانی

باید ها و نباید در کلاس مجازی

باید ها و نباید در کلاس مجازی

 

کلاس مجازی چالشی است که امروز به سبب شیوع بیماری کرونا دامن سیستم آموزش کشور را گرفته است. به هر حال به هر دلیل امروز در مقطعی قرار داریم که برای ادامه آموزش نیاز به کلاس مجازی داریم. چرا که آموزش هیچگاه نمی تواند متوقف شود و توقف آموزش خسارت های جبران ناپذیری نه تنها به سیستم آموزش بلکه به کل کشور و تمام بخش های آن وارد می آورد. امروز در این مقاله می خواهیم سراغ باید ها و نبایدهای کلاس مجازی صحبت کنیم.
به طور کلی سیستم آموزش ایران به سبب سنتی بودن نواقص بسیاری دارد. در این مقاله قصد نداریم به این نواقص و چرایی آن ها بپردازیم. به هر حال هرچه که بوده و هر اتفاقی که افتاده امروز در نقطه ای قرار داریم که باید بتوانیم از کلاس مجازی در مقاطع مختلف و در موقعیت های مختلف استفاده کنیم. برای این استفاده نیاز به یک سری رعایت اصول وجود دارد. این اصول را با یک دیگر مرور خواهیم کرد.
 

کلاس مجازی و نیاز به یک تعامل

اولین چیزی که باید در مورد کلاس مجازی بیان کرد این است که این نوع شیوه آموزش بدون هیچ پیش نیاز درستی  و یکباره وارد سیستم آموزش کشور شد. در واقع کلاس آنلاین زمانی وارد سیستم آموزش ایران شد که تا قبل از آن گفته می شد استفاده از هر گونه گوشی هوشمند در مدرسه و کلاس های درس ممنوع است.
پس عملا با ورود سیستم آموزش جدید و استفاده از کلاس مجازی یک نوع تناقض میان سیستم سنتی و آن چیزی که امروز به آن احتیاج داریم رخ داده است. اگر بخواهیم بر این تناقض تکیه کنیم، باید دست روی دست بگذاریم و بر افتادن سیستم آموزشی کشور نظاره گر باشیم.
اما این چیزی نیست که به نفع کسی باشد. پس بهتر است کاری کرد. مهمترین نیاز کلاس مجازی در دوران امروز وجود تعامل میان دانش آموزان و معلمان و متولیان آموزشی است.
امروز بر کسی پوشیده نیست که دانش آموزان یا بهتر بگوییم گروه های سنتی 12 سال به بالا بیشترین اطلاعات را در مورد فضای مجازی دارند و بهترین عملکرد را در این فضا از خود نشان می دهند. بنابراین اگر بخواهند می تواند به راحتی کلاس مجازی و معلمان و مدیران خود را در این فضا دور بزنند. این دانش آموزان در برابر پیشرفت های امروز دنیا اطلاعات قوی تری دارند پس در برابر آن چیزی که در مورد این فضا بیان می شوند باید نهایت دقت را داشت. اخباری مانند رصد تقلب ها و ... که در روز های گذشته منتشر شد برای دانش آموزان امروز چیزی شبیه به یک شوخی است!
پس اولین نیازی که برای برقراری کلاس مجازی مناسب وجود دارد این است که میان دانش آموزان و متولیان آموزش تعامل برقرار شود. اگر دانش آموز وارد سیستم مدیریتی شود و از او برای مدیریت این کلاس مجازی استفاده شود این تعامل برقرار می شود و او درگیر آموزش خواهد شد. این یکی از نیازهای اساسی که متاسفانه به آن توجه نمی شود.
 

کلاس مجازی نزدیک کردن به سیستم سنتی

کلاس مجازی نزدیک کردن به سیستم سنتی

همه ما قبول داریم که کلاس مجازی بدون هیچ پیش نیازی  وارد سیستم آموزشی کشور شده است. از این رو نمی توان انتظار داشت که بتوانیم از تمام امکانات و ظرفیت های مجازی استفاده کنیم.
در کلام بهتر در ابتدای مسیر استفاده از کلاس مجازی تنها و تنها باید از نظر مکانی مجازی مورد استفاده قرار بگیرد. در کلام ساده تر اگر بخواهیم بگوییم، کلاس مجازی در ایران در این موقعیتی که قرار داریم تنها و تنها باید عدم حضور دانش آموزان و معلمان در یک محیط فیزیکی مشترک را جبران کند.
گاهی دیده می شد که بسیاری از معلمان اقدام های عجیبی انجام می دهند. مثلا در ساعت 8 شب کلاس ریاضی دوم ابتدایی را برگزار می کند!
در کلام ساده تر کلاس مجازی باید از نظر زمانی عینا مانند کلاس های حضوری برقرار شود و هیچ تغییر زمانی در آن وجود نداشته باشد. در واقع این گونه تصور نشود چون کلاس مجازی است و فرد می تواند در ساعات مختلف شبانه روز در آن حضور داشته باشد بتوانیم از موقعیت های زمانی مختلفی استفاده کنیم. این یک تصور غلط محسوب می شود که در آموزش سنتی ایران واکنشی به شدت تخریب کننده دارد. حتی در سیستم های آموزشی کشورهای سطح اول جهان از نظر زمانی بسیار روی کلاس آنلاین تاکید می شود و چارچوب های محکمی برای مدیریت آن وجود دارد. پس اگر می خواهیم فضای مجازی درستی داشته باشیم باید سعی کنیم از نظر زمانی درست مانند کلاس واقعی آن را برگزار کنیم. چه از نظر زمان برگزاری کلاس و چه از نظر مدت زمان فعالیت آموزشی در آن!
 


برقراری آنلاین


برقراری آنلاین

یکی از بهترین روش هایی که می توان در کلاس مجازی از آن استفاده کرد، این است که کلاس به صورت آنلاین و مستقیم برگزار شود. در کلام ساده تر ارسال ویدیو یا صوت از پیش تهیه شده چندان نمی تواند موثر باشد. دلیل اول این است که همانگونه که دانش آموز می تواند هر وقت دیگری که بخواهد از این ویس یا ویدیو استفاده کند و همین موضوع باعث می شود که عملا کلاس مجازی فایده ای برای او نداشته باشد. از طرف دیگر کلاس در حالت سیستم آموزشی سنتی نیز از حالت متکلم وحده خارج شده بود و تعامل و برقراری ارتباط میان دانش آموزان و معلم دارای اهمیت بالایی شده بود.
بنابراین همین موضوع، یعنی درگیر کردن دانش آموزان با موضوع کلاس و ایجاد بحث می تواند آموزش را چند برابر موثرتر کند. این اتفاقی است که باید در کلاس مجازی رخ بدهد.
در نهایت می توان گفت که کلاس مجازی آشی است که باید سیستم آموزش امروز آن را بخورد! راهی جز استفاده از این سیستم وجود ندارد. پس باید تا می توان بر اساس تعامل و جذب دانش آموز و احترام به او فضای مجازی را برگزار کرد.
نکته مهم دیگر این است که بعد از دوران کرونا تا جایی که ممکن است نباید به سیستم سنتی برگردیم. در واقع ما در حال حاضر در حال پرداخت هزینه های زیادی برای برقراری کلاس مجازی هستیم و این هزینه ها بعضا مادی نیست و به یک نسل یا چند نسل مربوط می شود. پس بهتر است فضای مجازی را بهتر درک کنیم و آن را تقویت کنیم. 

کانال تلگرامی آقا اجازه