مشاوره و پشتیبانی

راهکارهای علاقمند کردن دانش آموزان به درس

راهکارهای علاقمند کردن دانش آموزان به درس

پژوهشگر آمریکایی چارلز سیلبرمن چهل سال پیش کتابی با عنوان "بحران در کلاس درس" منتشر کرد. وی در این کتاب دیدگاهی ارائه داد که طبق این دیدگاه مدارس مکان هایی خشک و استریل برای یادگیری هستند. این نظریه جهان آموزش را شگفت زده کرد زیرا او در نظریه اش نحوه ی تدریس در کلاس های درس را برای بیشتر دانش آموزان نا کار آمد میدانست.
آیا دلیل بی علاقه گی دانش آموزان به یاد گیری در مدرسه همین است؟ نزدیک به 40 سال است که از انتشار نظریه سیلبرمن می گذر اما هنوز هم بسیاری از مدارس از نتایج نظریه او برای بهبود کیفت کارشان استفاده می کنند.
شما به عنوان یک معلم باید بتوانید دانش آموزانی که نسبت به یاد گیری بی علاقه هستند را جذب کنید. بعضی از دانش آموزان نسبت به موضوعی که معلم به صورت تدریس خصوصی، تدریس می کند بی علاقه هستند، بعضی دیگر یک مکانیزم دفاعی در برابر یادگیری نشان میدهند و بعضی دیگر هم فقط با روش های خاص آموزش جذبِ موضوع می شوند. کلید حل این مشکل این است که بفهمیم علت عدم توجه و علاقه ی دانش آموز نسبت به یادگیری چیست و بعد از کشف علت با استفاده از تکنیک های یادگیری او را جذب کنیم.

چهار توصیه برای علاقه مند کردن مجدد دانش آموزان به درس

• پرسیدن سوالات مناسب از دانش آموز


وقتی شما دانش آموزی دارید که دلسرد و بی علاقه و بازیگوش است، سوالاتی منفی در ذهن شما پدیدار می شوند نظیر:
- "چرا نمی نشیند و به درس گوش نم یکند؟"
- "چرا نمی خواهد یاد بگیرد؟"
- "این دانش آموز چه مشکلی دارد؟"

اما ما شما را تشویق می کنیم که این سوالات را به شکل مثبت در ذهن خود بیان کنید و چشم انداز خود را تغییر دهید و خواهید دید که به جای جستجوی مشکلات به دنبال راه حل مناسب هستید.
- "چه چیزی او را به درس علاقه مند می کند؟"
- "برای تشویق او به یادگیری چه کاری می توانم انجام دهم؟"
- "برای رفع نیاز های دانش آموزانم چه کار هایی می توانم انجام دهم؟"

• علایق دانش آموز را درگیر کنید


هر مطلبی را می توانید به گونه ای ارائه دهید که دانش آموز از آن لذت ببرد. با پیوند دادن موضوع به چیزی که می دانید دانش آموزان از آن لذت می برند، در واقع یک راه آسان برای افزایش توجه دانش آموزان به درس پیدا کرده اید.
یک مسئله ریاضی را با ارتباط آن به اشتیاق دانش آموز به فضا توضیح دهید، از شخصیت های کارتونی مورد علاقه اش را در سوالات علوم استفاده کنید یا هنگام آموزش در مورد املا و دستور زبان، کلماتی را برای ارتباط با اتوموبیل ها بیان کنید.این روش راهی عالی برای جذب دانش آموز به موضوع مورد نظر است، علاوه بر آن باعث می شود مطالب در ذهن دانش آموز به یاد ماندنی شوند.
این روش باعث می شود دانش آموز احساس کند در آن موضوع متخصص است که در نتیجه اعتماد به نفس وی برای یادگیری بقیه مباحث نیز افزایش پیدا می کند.

• دانش آموز را تشویق کنید و به او پاداش دهید


پاداش و تشویق می تواند تاثیر به سزایی در ایجاد انگیزه برای دانش آموز بگذارد. بسیاری از دانش آموزان واکنش بسیار مثبتی نسبت به تشویق های قائده مند نشان می دهند حتی اگر چیزی بسیار کوچک باشد، که از این تکنیک می توان برای جذب دانش آموزان نسبت به بقیه جلسات کلاس هم استفاده کرد.
پیشنهاد یک پاداش برای رفتاری خوب می تواند راه مناسبی برای برقراری تعامل با دانش آموز باشد اما در صورتی که این پاداش ها واقعی باشند و در حد یک وعده باقی نمانند. باید توجه داشت که اگر این پاداش با عجله و به عنوان راهی برای متوقف کردن سریعِ رفتار منفی دانش آموز به او داده شود میتواند تبدیل به یک رشوه شود! وعده ی پاداش در صورتی موثر است که بر اساس اتمام کار، هدف قرار دادن یک موضوع یا سایر رفتار های مثبتِ از قبل تعیین شده باشد.
برای دانش آموزان کوچک تر می توانید به نمودار جوایز فکر کنید. یعنی به او نشان دهید به مقدار هر میزان از پیشرفتش چه جایزه ای به او تعلق خواهد گرفت. برای دانش آموزان بزرگتر بهتر است از تعریف و تمجید کلامی نیز در دراز مدت استفاده کنید زیرا این رفتار تاثیر بسیار مثبتی در افزایش انگیزه شان می گذارد.

• ایجاد رابطه و درک متقابل بین دانش آموز و معلم


کلاس های تدریس خصوصی مثل کلاس های مدرسه نیستند در این کلاس ها معلم این شانس را دارد که دانش آموز خود را کاملا شناخته و جلسه ی درس را به طور کامل حول نیاز ها و علایق او برگزار کند. دبیران در این کلاس ها این فرصت را دارند که رابطه ی خوبی بین خود و دانش آموزشان ایجاد کنند.
مدرسان بعد از آشنایی با دانش آموز میتوانند رابطه ای صمیمانه در صحبت شان ایجاد کنند که این امر سبب می شود دانش آموز در طول کلاس احساس راحتی کند و بتواند نقاط ضعف و سوالات خود را بیان کند.هنگامی که معلم خصوصی از نقاط ضعف دانش آموز خود آگاهی پیدا کند می تواند با حساسیت و دقت بیشتری روی آن مطالب تمرکز کند. ایجاد درک متقابل بین معلم و دانش آموز راهی فوق العاده برای کسب پاسخ صادقانه به هنگام سوال کردن است که باعث می شود مدرس بتواند روش های بهتری برای آموزش و رسیدن به اهداف درسی دانش آموز پیدا کند.

امید که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

کانال تلگرامی آقا اجازه